#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 31. epizód
*BESZÁMOLÓ
*Szandrocha Kamilla
Szandrocha Kamilla | Virgo Ventures
Vendégeink közül elsőként Szandrocha Kamilla mutatkozott be. Kamilla a Virgo Ventures igazgatósági tagja, aki pályafutását termelői befektetések Magyarországra hozatalával kezdte az akkori kormányzati rendszerben, ahol később a nekik nyújtott állami támogatási területen lett vezető. 2010-ben alapította meg Central European Investment Services nevű tanácsadó céget, így kezdett el foglalkozni a befektetés ösztönzéssel magánkereteken belül. A cég fókusza elsősorban amerikai, német és japán autóipari cégek befektetéseinek Magyarországra hozatala volt. Emellett elkezdtek foglalkozni a magyar KKV-k támogatásával és a tőketranzakciós területtel is. Az itt felhalmozott tudás vitte őket a startupok világa felé. Az első inkubátor, amihez csatlakoztak, az Aquincum Inkubátor volt, majd ezután indult el az együttműködés a Virgo Venturessel, ami most indítja második inkubációs programját Startup Factory Program néven.
Az inkubációs program egyik fókuszterülete az IT szektor, mivel a Virgotól delegált két igazgatósági tag ezen a területen mozog, így fel tudják mérni a piacot és a lehetőségeket. A másik fókuszterület pedig Kamilláék tapasztalatából fakadóan a tanácsadás, például multikkal való együttműködés folyamata, kapcsolatrendszer építése, finanszírozási lehetőségek, management tanácsadás. Az inkubáció alatt tehát egyrészt az IT projekteknél a fejlesztési irányokat, annak menetét, erőforrás és költség igényét tudják meghatározni és ezeken a területeken tudnak segítséget nyújtani, másrészt pedig a vevőkhöz való bejutást és a többletfinanszírozást tudják elősegíteni. Ők maguk is szoktak befektetni ezekbe a projektekbe intézményi vagy szakmai befektetők bevonása mellett. Látszik, hogy az általuk nyújtott szolgáltatások sokrétűek, de mindenképpen az adott cég igényeihez szabják.
A nemsokára induló programba olyan startupok jelentkezését várják, akiknek ezekre az inkubációs szolgáltatásokra van igénye, 5-75 millió Ft-os befektetés mellett. Az inkubálni tervezett 10-12 startup tőkebevonását összesen 357 millió Ft-tal tudják támogatni, melyben a saját tőkéjük mellett a Nemzeti Kutatási és Innovációs Hivatal pályázatán elnyert összeg áll rendelkezésükre.
A programra a Virgo Ventures oldalán lehet jelentkezni, ahol rendelkezésre bocsájtják az összes általuk szükségesnek ítélt dokumentumot. Ezeket kitöltve, a visszaküldés után, ha a startup beleillik a Program profiljában, tehát valóban tudnak segítséget nyújtani, hozzáadott értéket átadni és a megvalósításnak van realitása, akkor 1-2 hónapon belül meg is történhet a befektetés. Kamilláék fontosnak tartják, hogy ez a folyamat ilyen gyorsan megtörténjen, hiszen ezeknek a startupoknak ez az égető kérdés az induláshoz. A befektetés vagy a programba kerülés után a kommunikáció és a meghatározott mérföldkövek kijelölése sűrű, mivel tapasztalataik alapján így hatékony az együttműködés.
Nézd meg a videót és Kamilla prezentációját, és tudj meg többet!
*Szabó Eszter
Szabó Eszter | Woman Business Angels
Következő vendégünk a Women Business Angels Egyesület (WBA) alapító elnöke, Szabó Eszter volt. Eszter 20 évet dolgozott aközben a régió legnagyobb amerikai befektetővé váló cég közép-kelet-európai (CEE) felsővezetésében régiós executive board szinten. 20 év alatt 20 milliárd dollárnyi befektetést hoztak be a CEE régióba aFortune 10-be tartozó cég felsővezetői. Ez tőkevonzást, külföldi működő tőke bejövetelét jelenti és kb 5000 extra munkahelyet hozott létre a régiónkban. Emellett pro bono foglalkozott a női vezetők képzésével és az ezzel kapcsolatos kérdéskörrel. Ez alatt az időszak alatt tanulta meg a gyakorlatban, hogy innovatív vállalkozások és a tőkebevonás, ezekről a tudás itthon és a régióban nem áll azon a szinten, mint azokban az országokban, akik régebb óta vesznek részt a piacgazdaságban. A Nők Üzlet Angyalok ezeknek a kérdésköröknek a mentén jött létre, így célja, hogy a közép-kelet-európai régió innovációs és vállalkozói fejlődését elősegítse úgy, hogy az üzleti angyalbefektetésben a nők és a férfiak is szerepet kapnak benne, közösen dolgoznak ezért. Ez pedig az előző tevékenysége inverze, a helyi tőke, tudás és kapcsolati tőke mozgósítása az innovációs képesség növelésére.
Az induló vállalkozások életében az angyal befektetők meghatározó szerepet játszhatnak, hiszen a vállalkozás indulási szakaszában lépnek be, ott segítik a vállalkozást, hogy tudjon fejlődni, különben rengeteg vállalkozás menne tönkre, vagy nem tudna növekedni az indulás után szinte azonnal.
A WBA most indított egy féléves workshop- és klubsorozatot, melynek célja, hogy minél több nagy cégeknél dolgozó férfi és nő válhasson mentorrá, ossza meg üzletági tudását és esetleg még tőkét is adjon ígéretes induló cégeknek.. A résztvevők olyan nagyvállalatokban dolgozó szakemberek, akiknek saját iparágukon belül széles rálátásuk van a világgazdaságra és ezt a tudást át tudják adni a kisebb cégeknek. A 2021-es klubsorozat 10 alkalomból áll, melynek első témája az innovációs ökoszisztéma, hogy résztvevők megértsék, hogy miről is van szó, majd a startup életciklust, befektetést, az értékteremtést és az angyalbefektető szerepét járják körbe. Az alkalmak alatt lehetőség van inkubált körülmények között kipróbálni a befektetést is, mivel szeretnék, hogy a kezdő angyalok is tudják, hogy ez a folyamat hogy néz ki.
A WBA különlegessége, hogy a hozzájuk forduló startupokkal nem csak egy angyalbefektető foglalkozik, hanem egy befektetői kör, akik különböző iparágakból érkeznek számottevő management tapasztalattal, így, ha iparági szakmai tudással nem is tud segíteni, a management területen mindenképpen. A WBA Angel Clubot Verő Barbara, a következő Tőkeportál Kanapé pitch beszélgető partner vezeti.
Eszter gondolatairól és a WBA-ról a videóban és ebben a preziben tudhatsz meg többet!
*Verő Barbara
Verő Barbara | Future Proof Consulting
Harmadik szakértőnk Verő Barbara volt, akivel a Kanapé pitch nézői már többször találkozhattak: egyik alkalommal a start up-ok tudatosabb vezető- és csapat fejlesztéséről beszélt, illetve egy korábbi adásban, moderátor szerepben. Most azonban a Woman/Business/Angels Club igazgatójaként és saját cége, a Future Proof Consulting társalapítójaként vett részt. Barbara Eszterhez hasonlóan szintén 20 éves nagyvállalati tapasztalattal rendelkezik, főleg HR területen. 4 évvel ezelőtt egy talent management program kapcsán találkozott a startupok világával, akkor kérték fel zsűrinek egy startup versenyre, azóta ragadta magával ez a világ. Ennek hatására hozta létre saját vállalkozását Tarczali Patrícia kolléganőjével közösen, illetve nemrégiben csatlakozott a WBA-hoz, és próbálgatja magát a befektetési területen angyalként és a Tőkeportál közösségi finanszírozási felületén is.
Barbara számára, mint HR szakértő, vezető, tanácsadó, befektető és üzlettulajdonos kiemelten fontos cél az, hogy a női vezetőkkel és befektetőkkel kapcsolatos szélsőséges sztereotípiák eltűnjek az üzleti világból és csak az illető tudása és emberi mivolta számítson. Tény, hogy a nők alul reprezentáltak a befektetők között, ám több startupot megkérdezve rájött, hogy a nekik tulajdonképpen mindegy, hogy ki az angyalbefektető, számukra a szakértelem és a hitelesség számít, így ez az ellentmondás máshol keletkezik. Ami feloldhatja ezt az ellentmondást az az, hogy a nők ne próbáljanak versenyezni a férfiakkal, ehelyett értéket próbáljanak meg teremteni, törekedjenek az önazonosságra, hitelességre, empátiára és a megfelelő kompetenciákra. Ezeknek a kulcsa pedig az önismeret és az önbizalom.
Barbara üzenete a nők számára: „Ne akarj férfiként viselkedni nő létedre, hanem legyél ember egy néha embertelen világban!”.
Barbara további meglátásait és tanácsait a prezentációjában vagy a videóban tudod megtekinteni!
*SZÓFA
A Szófa irodalmi folyóiratoknak biztosít egy online platformot, melyet havi előfizetésért bárki bárhonnan elérhet. A Szófán keresztül egy havilap áráért jelenleg 6 médiumot lehet elérni, plusz az Éva által vezetett, fiatal alkotóknak megjelenést biztosító rovatot. Az előfizetési díjakból visszakapnak a folyóiratok is, ezáltal a Szófa egy fenntartható piaci modellt hoz létre a lapoknak és függetlenséget biztosít a kortárs irodalmi élet számára, illetve megszűnteti a fizikai határok miatt akadályokat, hiszen a világ bármely pontján elérhető egy okoseszközön keresztül. Éva is pont emiatt csatlakozott a kezdeményezéshez, mivel a magyar irodalmi nyomtatott lapok bajban vannak, ami őt személyesen érinti, mint alkotót. A Szófa segítségével ezek a bajban lévő folyóiratok függetlenedni tudnak az állami és önkormányzati támogatásoktól, ezáltal piacon alapon tudnak életben maradni, így az állami nyomást is kiiktatva és a fogyasztói igényre koncentrálva.
A Szófa további előnye női szempontból nézve, hogy a túlnyomó részt férfiak által irányított világban, a női írók, költők is megjelenéshez juthatnak, ami a kezdő alkotók számára sokszor igen nehézkes ügy. Így valójában a Szófa nem csak irodalmat kínál, hanem kiskapukat is az irodalmi érvényesüléshez, abban a reményben, hogy az irodalom közüggyé és trendivé válik és megszűnik az elvarázsolt kastély jellege, ami jelenleg van.
A magyar irodalom legnépszerűbb szerzői közül a Szófa szószólói voltak eddig Lackfi János költő és Péterfy Gergely író is.
Támogasd a kortárs irodalmat, támogasd Te is a Szófa kampányát!
*SPACEBUZZ
Zentai István | Spacebuzz vezető tanácsadója
A hamarosan induló Spacebuzz támogatási kampányával folytattuk a sort, melyet Zentai István képvisel.
A Spacebuzz egy holland űrhajóstól, André Kuiperstől származó kezdeményezés, melynek lényege, hogy a legfogékonyabb korosztály, 10-12 éves gyerekek, iskolai oktatás keretei között részt vesznek egy virtuális űrutazásra felkészítő képzésen, mely során a humán és természettudományi tantárgyakat vegyítve 12 küldetésen (leckén) keresztül ismerkednek a Világűrrel, a Földdel és annak környezetével. A foglalkozások során egy virtuális űrutazás keretén belül megtapasztalják az úgynevezett Overview Effectet, vagyis azt az érzést, amikor az űrhajósok a világűrből először pillantják meg a Földet. Az élmény napjainkig alig 600 embernek adatott meg a világon, ám Kuipers szerint ezt mindenkinek át kellene élni, hogy jobban értékelje bolygónk törékenységét és közelebb kerüljön a természettudományokhoz. Mindez segíthet abban, hogy a jövő generációja még inkább elkötelezett legyen a klíma- és környezetvédelem, valamint a bolygó fenntarthatósága mellett.
Zentai István és csapata ezt a rendkívüli lehetőséget szeretné biztosítani minél több magyar diák számára. A lehetőség az iskolák és a gyerekek számára ingyenes, hiszen nem céljuk profitot termelni ebből a kezdeményezésből. A SpaceBuzz Hungary Nonprofit Kft. számára a befektetés társadalmi megtérülése (SROI) a lényeg.
A jelenlegi támogatási kampánnyal céljuk, hogy népszerűsítsék a SpaceBuzz programot, mely valóban egy egyedülálló élmény azoknak, akik részt vesznek benne! Légy Te is azok között, akik ezt lehetővé teszik, támogasd a kampányt! Ha pedig a jövőben Te magad is szívesen részt vennél a SpaceBuzz rakétán egy virtuális űrutazáson kísérőddel, nem kell mást tenned, támogasd a kampánycélt legalább 50.000 forinttal!
*DOBOX
Molnár Máté | DoBox alapítója
Molnár Mátéval, a DoBox társalapítójával folytattuk a sort. A DoBox a prémium Apple termékek tulajdonosai számára oldja meg azt a problémát, hogy csak egy bemeneti nyílása van az eszközöknek, ám DoBox ezt áthidalja. A DoBox Pro pedig már azt teszi majd lehetővé, hogy az iPad-ek teljesértékű laptopként tudjanak funkcionálni.
Erre a csodakütyüre nemrégiben a Tungsram is felfigyelt és partneri együttműködésre lépett a DoBox-al. Az együttműködés keretein belül a nagyvállalat a nagykereskedelmi értékesítés szerepét vállalja, továbbá közösen dolgoznak azon is, hogy a terméket teljes mértékben itthon tudják sorozat gyártani. Ám itt nem áll meg az együttműködés, a srácok szerencséjére annyira szeretik a terméket, hogy egyre nagyobb szerepet vállalnak a termék népszerűsítésében is, például nemrégiben maga a vezérigazgató Joerg Bauer is kapott egy DoBoxot, hogy ő maga is személyes tapasztalatok alapján tudja promótálni.
Ha szeretnél a DoBoxról többet tudni, akkor jövő héten szerdán, márc.17-én 17.30-tól találkozhatsz velük a befektetői találkozójukon!
Addig is iratkozz fel kampányukra!
*LAS VEGAN'S
Papp Péter, Hajdler Bianka, Magyarvári Szilvia | Las Vegan’s tulajdonosai
Kampányaink sorát egy debütáló kampánnyal, a Las Vegan’sszal zártuk, akiket az alapítói csapatból Magyarvári Szilvi, Hajdler Bianka és Papp Péter képviselt az eseményen.
A Las Vegan’s Magyarország legtöbb üzlettel rendelkező vegán étterem-hálózata, amely 2016-os indulása óta, újításai révén meghatározó szereplője nemcsak a food truck szegmensnek, hanem a teljes hazai vegán piacnak. A Las Vegan’s koncepció alapja, hogy ötvözi a modern street food élményt és a vegán ételeket, továbbá az egészséges táplálkozás és a fenntarthatóság elemeit.
Termékkínálatukat folyamatosan fejlesztik, és már saját receptúrával, saját termékeket kezdtek el forgalmazni; mára felépítették franchise modelljüket is, amivel Európa meghódítására törekednek.
Küldetésük, hogy vegán és nem-vegán vendégeik megismerjék és megkedveljék a növényi ételek sokszínűségét és változatosságát. Stratégiai céljaik a terjeszkedés, az edukáció és az élményszerzés.
2020-as terveiket nekik is keresztbe húzta a pandémia, de sikerült alkalmazkodniuk a helyzethez, megoldást találni a túlélésre, kiszállításban is jelentős forgalmat értek el. Az idei évet újra a tervek megvalósítására szánják. További hazai terjeszkedésük mellet, szeretnék a saját gyártású termékeiket saját márkás kínálattá fejleszteni és azokat kiskereskedelmi forgalomba hozni, továbbá külföldi piacra is lépni..
Hamarosan induló kampányukkal minimum 75 millió tőkét keresnek bevonni. A sikeres tőkebevonás segítségével elsősorban a rendezvényekhez szükséges eszközparkot és termékeiket fejlesztenék, magasabb összegű, maximum 225 milliós tőkebevonásnál pedig a gyártáskapacitást bővítenének, erősítenék a nemzetközi terjeszkedési lépéseket és további food truckokat vásárolnának.
Papp Péter alapító szerint azért különleges a Las Vegan’s értékajánlata, mert a vegán piac folyamatosan növekszik és nagyon jól targetálható a közönsége. Csak a tejalternatívák piaca nőtt a duplájára az elmúlt 5 évben, emellett a vegán életmód terjedése pozitív környezeti hatásokat eredményez, így nem csak a validáltan sikeresen működő üzleti modellbe lehet befektetni, hanem a fenntarthatóbb környezetbe is!
Ha nem szeretnél lemaradni, iratkozz fel kampányukra/fektess be! (attól függően, hogy mikor indul a kampány és mikor megy ki a bp)
Ha pedig szeretnéd kipróbálni ételeiket, a következő helyszíneken találod meg őket:
- a Kazinczy utcában,
- a Karaván Food Court-ál,
- az Alle-nál,
- a Vegan Gardennél,
- a Corvin Plázánál,
- a Miamor Rómain.
Csak a tejalternatívák piaca nőtt a duplájára az elmúlt 5 évben, emellett a vegán életmód terjedése pozitív környezeti hatásokat eredményez, így nem csak a validáltan sikeresen működő üzleti modellbe lehet befektetni, hanem a fenntarthatóbb környezetbe is!
Ha nem szeretnél lemaradni, iratkozz fel kampányukra!