#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 32. epizód
*BESZÁMOLÓ
*Gulyás László
Gulyás László | EIT Digital, régióvezető
Gulyás László, az EIT Digital régiós vezetője karrierjét mesterséges intelligencia (MI) kutatás területén kezdte a kilencvenes években. A kutatások mellett az internetes cégek robbanásszerű terjedése idején (a .com boom), néhány barátjával együtt alapított egy saját vállalkozást, melynek fókusza az MI kutatások és eredményeik összekötése volt az üzleti élettel. A cég a Deloitte Fast 50 listája szerint egy időben Magyarország, sőt a régió egyik leggyorsabban növekvő digitális vállalkozása volt. A startup még mindig sikeresen működik KKV-ként, ám László 2014 óta már az EIT Digital csapatát erősíti.
Az EIT Digital egy európai nonprofit egyesület, melynek célja, hogy Európa a digitális világban is sikeres legyen. Ugyanis, ha megnézzük a világ 50 legnagyobb digitális vállalatát, nem szerepelnek elég jól az európai cégek. Az egyesület ezen szeretne változtatni, hogy az USA, Ázsia és Európa nagyjából azonos arányban szerepeljen egy ilyen listán. Különböző szakterületek mentén az EIT KIC-eket (tudásháromszögek) hozott létre, így az EIT Digital mellett van már EIT Health, EIT Urban Mobility és többek között EIT Food is.
Stratégiájának 2 pillére van. Az egyik a vállalkozások létrehozásának és növekedésének támogatása az európai- és a világpiacon, amihez a növekedési fázistól is függően külön programokat hoztak létre. Az egyik ilyen program az Innovation Factory, amiben a partnerek nemzetközi konzorciumokban (egymást segítve a szaktudásban, technológiával és piacrajutási ismeretekkel) együttműködnek egy üzleti ötlet kidolgozásában, aminek célja egy venture vagy egy termék létrehozása. Ha egy magasra kvalifikált együttműködés jön létre, akkor befektetésekkel is szokták támogatni a csapatot, kb 200-400 ezer euróval.
A másik pillér az utánpótlás biztosítása, vagyis a tehetséggondozás egyetemi és doktori szinten is, ahol nem csak a szakmai tudás átadása a lényeg, hanem a vállalkozói szemléleté is.
A szervezet jelenleg 18 helyen működik szerte Európában, és 350-nél is több partnerrel dolgozik együtt. Így szinte teljesen lefedi a digitális piacot, amelynek öt fókuszterülete a digitális ipar, a digitális városok, a digitális jóllét, a digitális technológiák és a digitális pénzügyek. Az utóbbi a budapesti iroda által vezetett régióban erősödött meg először, itt lépett be egy bank partnerként a szervezetbe, így itt indultak el azok a projektek, amelyből a digitális pénzügyek fókuszterület kinőtte magát. Így került László is közel ehhez a területhez, és vette fel a kapcsolatot a Magyar Fintech Szövetség (MAFISZ)-gel.
Faluvégi Balázs, a MAFISZ elnöke szerint azért van szükség a digitális pénzügyi terület hazai és régiós fejlesztésére és terjesztésére, mivel ha most lemaradunk, akkor hatékonyság szempontjából nagy hátrányba fogunk kerülni a többi EU-s országhoz képest. Ezt úgy lehet a leghatékonyabban megakadályozni, ha a piaci szereplők, pl. bankok és biztosítók együtt dolgoznak a döntéshozókkal és az olyan szervezetekkel, mint az EIT Digital vagy a MAFISZ, illetve ezek a szereplők összefogva segítik az oktatást. Az EIT Digitallal az oktatásban terveznek együttműködni.
*Szertics Gergely
Szertics Gergely | E-Group / PeasyPay / ReData.me
Következő vendégünk az EIT Digitallal együttműködő Szertics Gergely volt, aki a mesterséges intelligenciával foglalkozó MI Koalíciónak volt a szakmai vezetője két évig. Gulyás László ennek kapcsán mutatta be Gergőnek az E-Groupot, hogy létrejöjjön egy együttműködés a Re-Data startuppal. A ReData.me célja, hogy GDPR szabályozásnak is megfelelve lehetővé tegye a felhasználók adatainak megosztását a felhasználó tudtával és beleegyezésével. Az együttműködés olyannyira jól sikerült, hogy egy széles nemzetközi konzorcium lett belőle, svéd, olasz, finn szervezetekkel közösen. Az MVP-t olyan cégeknél tesztelik, mint az Aegon, a Vodafone vagy az MKB.
Ezután egy másik együttműködés is létrejött a PeasyPay-jel. A PeasyPay lehetővé teszi, hogy úgy fizess, „mint egy jedi”, mivel csak a kezed kell a leolvasó elé helyezni, ami egy kamera segítségével elemzi a tenyérképünket, és emellett az arcot szintén leolvassa, és így hagyja jóvá a fizetést. Ez tehát a biometrikus azonosítással történő fizetés, ami kívülről egyszerűnek tűnik, valójában egy bonyolult folyamat, mivel rengeteg szereplőn fut át a fizetés. A COVID kapcsán szükséges pivotálás miatt a cég elkezdett a konferenciákra, oktatásra, vizsgákra, bizalmas online meetingekre belépők azonosításával is foglalkozni, amelyre nagy igény mutatkozik.
*Weiler Péter
Weiler Péter | Képzőművész
Szakmai vendégeink sorát Weiler Péter vállalkozó és képzőművész zárta. Weiler Péter műveiben az élet banális pillanatait rögzíti pillanatfelvételek formájában, ahol a főszereplő interakcióban van a környezetével, időben és térben. A közérthető kommunikációs nyelvvel a magyar politika és formakultúra sajátos egyvelegét írja le, ami egyszerre szerethető és szívbe markolóan megejtően emberi. Nagy hangsúlyt helyez az innovatív kommunikációra, tér és zenei élményre, ami keretbe szervezi a munkákat. Performance akciókat és street-art megmozdulásokat is szervez, amik közéleti témákra hívják fel a figyelmet. 2019-ben felvételt nyert Amerika egyik legjobb művészeti iskolájába, így jelenleg egy 3 éves mesterképzésen vesz részt a New York-i School of Visual Arts egyetemen.
Most egy újabb profilját mutatta be: most már a befektetőknek is tud újat mutatni, a műtárgyak piacához képest igencsak likvid kriptotárgyak piacán. Péter mindig is digitálisan hozta létre képeit, de az elmúlt hetekben robbant a hír, hogy az ő egyik képe, a Bitcoin bánya az Alföldön az első kriptoénzért értékesített alkotás. Erről mesélt a Kanapé érdeklődő közönségének.
Az NFT-vel és a bitcoinnal ő maga is csak nemrégiben kezdett el foglalkozni. Ha a bitcoin a digitális arany, akkor az NFT a digitális műtárgy. Az NFT alkotásokat két csoportra lehet bontani. Az egyik, amikor egy fizikai művet áthelyeznek a digitális térbe (például képet vagy szobrot lefotóznak vagy videóra vesznek), a másik az alapból digitális létrehozott mű. A kripto technológia segítségével pedig egyedivé lehet tenni bármilyen fájlt, például emailt, twitter üzenetet, képet vagy videót. Ez azt a kérdéskört oldja meg, hogy a digitálisan készült művek eredeti verzióját, ami egy fájl ki fogja birtokolni az eladás után. Éppen emiatt mára már számos platform jött létre, ahol a digitálisan alkotó művészeket az NFT alkotásaikat közzé tudják tenni. A platformok infrastruktúráját az Ethereum adja, ami egy smart contract nevű tranzakcióval biztosítja a művészek számára, hogy ha az alkotásuk további értékesítésre kerül, akkor abból is kapjanak jutalékot. Az egyik ilyen platform az Opensea.
Ez az egész témakör eléggé friss, de óriási hype-pal körülvett jelenség, ami a digitális művészeknek segít abban, hogy ne legyenek diszkriminálva ecsettel vászonra festő társaikhoz képest. Továbbá megteremti a lehetőséget a nemzetközi piac könnyebb elérésére és a terjeszkedésre, egy állandó vevői kör kialakítására. Mindennek köszönhetően nem elhanyagolható a szerepe másodlagos piacként, az USA-ban például már nagyjából 40%-os az aránya, ami még egy értékpapír esetében sem lenne rossz arány.
*SZÓFA
Mészáros Sándor | Kalligram főszerkesztője
Vendégeink után a kampánygazdáink sorát a Szófa indította, akinek vendége Mészáros Sándor, a Kalligram kiadó főszerkesztője volt. A Kalligram eredetileg egy pozsonyi alapítású szlovákiai magyar könyvkiadó volt, amely ma már Budapesten működik, és Pesti Kalligram néven a kortárs magyar irodalom egyik elismert műhelye. Alapvetően 1991-ben alapították, de 2017-ben megvette a Libri Kiadói csoport. Eleinte a 20. századi irodalmi művek voltak a kiadó fókuszában, de mára már a magyar kortárs irodalom egyik legfőbb képviselője.
A Szófa alapítója, Mohácsi Árpád és Mészáros Sándor régebb óta ismerik egymást Árpád szerzői tevékenysége révén, így merült fel az együttműködés lehetősége. Habár Sándor eleinte nem látta a Szófa sikerességét, abban egyetértett Árpáddal, hogy szükség van egy online és független platformra. Ennek oka, hogy habár a ’80-as, ’90-es években a folyóiratok virágkorukat élték, mára párszáz példányt tudnak csak értékesíteni. Az amiatt van, hogy egyre inkább a digitális világ áll a fókuszban, illetve, hogy a magán mecenatúra nélkül, állami támogatásokból élő kiadók nehézkesen tudnak megfelelően működni. A Szófa ezt a két problémakört oldja fel, hiszen elérhetővé teszi a folyóiratokat egy közös online platformon, illetve hozzásegíti a kiadókat a piaci alapú működéshez.
Támogasd Te is a Szófát, támogasd a magyar irodalmat!
*SPACEBUZZ
Zentai István | Spacebuzz
Kampányaink sorát a nemsokára induló SpaceBuzz folytatta. Zentai István, csapatával a program magyarországi megvalósításán dolgozik. A SpaceBuzz programmal elsőként egy amszterdami konferencián találkozott. Annyira megfogta, elhatározta, idehaza is megvalósítja. A program során a jövő generációját felkészítik és elviszik egy virtuális űrutazásra. Ezen keresztül bemutatják a gyerekek számára, hogy mennyire törékeny a Föld, mennyire fontos, hogy a környezeti problémákkal foglalkozzunk és megpróbáljuk azokat megoldani, ezért fontos a reál tantárgyak ismerete is.
Hazánkban a pilot program terveik szerint októberben indul, amire – nem meglepő módon – már most túljelentkezés van. A SpaceBuzz program széleskörű bevezetése is folyamatban, de ehhez szükség van a program további népszerűsítésére is. Emiatt indítanak majd támogatási kampány a Tőkeportál oldalán.
Amennyiben érdekelnek a részletek, kövessetek minket!
*DOBOX
Molnár Máté | DoBox alapítója
Szintén hamarosan induló kampány, azonban befektetési célú a DoBox, melyet megszokott módon Molnár Máté alapító képviselt a Kanapén. A DoBox a prémium Apple termékek tulajdonosának segít áthidalni azt a problémát, hogy a termékeknek csak egy csatlakozója van, ráadásul plusz tárhelyet is biztosít. Azonban a srácok már fejlesztik a DoBox Pro-t, aminek a segítségével az iPad teljes értékű laptopként tud funkcionálni egyéb extrákkal felszerelve.
A termék sikerét mutatja, hogy a Tungsram is felfigyelt rá, illetve elindult a partneri együttműködés, melynek keretein belül a multi támogatja a nemzetközi értékesítést, a hazai sorozatgyártást és befektetőként is részt vesz a DoBox közösségi finanszírozásában.
Iratkozz fel kampányukra, és találkozz velük 03.30-án befektetői találkozójukon!
*LAS VEGAN'S
Magyarvári Szilvi | Dietetikus, Las Vegan’s egyik alapítója
S végül, de egyáltalán nem utolsó sorban a Las Vegans pitchelt. A 2016-ban indult vegán street food lánc igyekszik odafigyelni arra, hogy ételei ne csak növényi alapúa legyenk, hanem megfelelő tápértékkel rendelkezzenek és igen ízletesek legyenek. Ez annak köszönhető, hogy az alapítok között egy dietetikus is van. Magyarvári Szilvi azért csatlakozott a céghez már az első pillanatban, mivel nagyon megtetszett neki ez a fajta táplálkozás és életmód. Mint elmondta, a táplálkozás fontos része a megfelelő életmódnak, melyben a legnagyobb szerepe és felelőssége az egyénnek van. Ezt, ahogy a Forbes is éppen megírta, egyre többen ismerik fel, emiatt nő azoknak a száma, akik a növényi alapú táplálkozás előtérbe helyezik, vagy kizárólagossá teszik.
Azon kívül, hogy trendi és a tudatosság része, ennek a táplálkozásnak egészségügyi és etikai vonatkozásai is vannak. Egyre több kutatás bizonyítja, hogy mennyire jótékony hatása van a szervezetre a növényi étrendnek, aminek életkortól függetlenül pozitív hatása lehet szervezetünkre, például megakadályozhatja bizonyos krónikus betegségek kialakulását. Emellett pedig hozzájárul a fenntarthatóbb környezethet is.
A növekvő igényt és piacot felismerve döntött úgy a Las Vegan’s csapata, hogy tovább szeretne terjeszkedni franchise modellben nemzetközi szinten is. Erre már több jelentkezőjük is van, itthonról, Ausztriából és Nagy-Britanniából is. További terveik között szerepel, hogy szeretnének majd kiskereskedelmi termékeket is a piacra dobni, aminek a fejlesztése már elindult, csak a gyártósor beszerzésére várnak. Papp Péter alapító elmondta: a válsághelyzetben a stratégiát formálják és keresik a jó bérleti lehetőségeket. Már több külföldi partnertől kaptak szándéknyilatkozatot, ami mind a kampányban bemutatott növekedési tervet támasztja alá.
Ezek mind amellett szólnak, hogy miért érdemes a Las Vegans kampányába befektetni. Ne maradj le Te sem, iratkozz fel kampányukra
Két hét múlva újra jelentkezünk, ahol Lantos Csaba és Ifj. Duda Ernő lesz a vendégünk! Ne maradj le!