#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 35. epizód
*BESZÁMOLÓ
*Bundik Csaba
Bundik Csaba – Az EIC Accelerator befektetési bizottságának tagja
Egyik vendégünk a Vietnámból bejelentkező Bundik Csaba volt, aki a European Innovation Council (EIC) Accelerator befektetési bizottságának tagja. Karrierjét vállalkozóként kezdte, majd egy forprofit inkubátornál, a Valdeal Innovációs Zrt-nél dolgozott, itt tanulta meg az innováció menedzsment a kockázati tőke és a technológia hasznosítás alapjait. 2013-ban az Alterával a tőzsdére lépett, majd kiköltözött Vietnámba, ahol az Európai Kereskedelmi Kamarát vezette. Ez idő alatt alapította meg a Közép-Kelet Európai Kereskedelmi Kamarát, de a startupok világa sem eresztette el, így lett alapító tagja az Asean Angel Allience-nek, és került be 2018-ban az EIC befektetési bizottságába.
Az EIC összesen 95 milliárd euró pályázati forrással rendelkező, átfogó európai kezdeményezés, a Horizon Europe része. Az EIC által befektethető tőkeforrás 10 milliárd euró, amit két formában lehet megpályázni. A vissza nem visszatérítendő támogatás pályázatonként maximum 2,5 millió euró. A pályázat két lépcsős: az első, igen gondosan összeállított, de rövid anyagnak átfogó képet kell nyújtania a vállalkozásról, amihez egy videót is el kell készíteni. Ha ezen a mesterséges intelligenciával támogatott platformon keresztül beküldés eredményes, akkor kell beküldeni a teljes pályázatot, amit évente két etapban bírálnak el a kockázati tőkésekből, angyalbefektetőkből, vállalkozókból és szakértőkből álló zsűri. A támogatás elbírálása jól kiszámítható, 8-1O hét alatt megtörténik. A támogatás mellett 15 millió eurónyi tőkebefektetést is lehet igényelni, és újabban e kettő kombinációját (blended finance). Aki ezt a befektetést elnyeri, mentorprogramot és kapcsolati tőkét is kap. A befektetés folyamata hosszabb, mint a támogatásé, mivel itt van egy fél éves due diligence periódus, ami alatt az Európai Befektetési Bank szakemberei átvizsgálják a céget és a működését. Bármelyikre is jelentkezik az ember, észben kell tartani, hogy olyan szakmai elbíráláson megy keresztül, ami a legapróbb hibákat is kiszűri és rendkívül kompetitív: több ezer jelentkező között döntenek. Emiatt, ha valaki bármelyik körön továbbjut, az már önmagában elég nagy elismerésnek számít, hiszen olyan emberek nézik át az anyagait és vannak a zsűriben, mint például az Európai Üzleti Angyalok Egyesületének alapítója.
Az EIC korai fázisú technológiai vállalkozásokat segít, már a kezdetektől a hasznosítás és piacravitel különböző fázisaiban. Ezzel céljuk, hogy az első kockázati tőke kör előtt lefedjék a technológiában és a piacban rejlő kockázatokat. A program kiemelt hangsúlyt fektet a női vállalkozókra, így például a bíráló bizottságban is több nő van, mint férfi, illetve a mentorprogram során külön női fókuszú események is vannak. Nemtől függetlenül, de a technológia érettségétől függően két fázisba lehet egyébként bekerülni, a Pathfinderbe és az Akcelerátorba.
A programnak mára akkora a presztízse, hogy izraeli startupok azért jelentkeznek a programba, hogy Brüsszelben pitchelhessenek, mivel itt, ha nem is nyernek, akkor is kapnak egy kiválósági oklevelet (Seal of Excellence), ami a későbbi tőkebevonási folyamatok kezdetén rendkívül jó segítség. Ehhez kapcsolódóan fontos kiemelni, hogy 2017-ben a tőzsdére vezetett tech cégek 10%-át első körben az EIC támogatta.
Bundik Csaba meglátása szerint a magyar vállalkozói közösség egyelőre még nem elég felkészült erre a programra, mivel nem befektetőként tekint az értékelő zsűrire, hanem egy egyszerű pályázatként, így a bürokratikus nyelvet használva nem tudja igazán meggyőzni a szakmai bizottságot arról, hogy miért érdemes az ő termékébe, szolgáltatásába befektetni.
Ha szeretnél többet megtudni a lehetőségekről, látogasd meg az EIC oldalát vagy nézd meg Csaba prezijét és videóját!
*Dintsér Andrea
Dintsér Andrea | a YourStory.hu alapítója és vezetője, a Design Terminál mentora
Következő vendégünk Dintsér Andrea volt, aki több mint tíz évig a KPMG regionális marketingigazgatói pozícióját töltötte be, majd elindította saját vállalkozását, a YourStory.hu-t. Még a KPMG-nél töltött évek alatt belekóstolt a startupok világába, és akkor kezdett el mentorkodással is foglalkozni. Egy távolabbi kollégája megkereste, hogy támogatná-e a szakmai-vezetői fejlődését. A folyamat világította meg számára az ilyen együttműködések, együtt gondolkodások erejét. Itt tetszett meg neki a mentoring, és fogalmazódott meg benne a „miért”-je: a támogatás hasznosságának érzése, az előrelépés megkönnyítése, a siker- és bukástörténetekből okulás mindkét résztvevő félnek élményt hoz az életébe, és sokszor életre szóló emberi kapcsolatok születnek. Ezekre az értékekre-érzésekre a startupok mentorálása során is rátalált, így nem csoda, hogy annyi szervezetnél mentorkodott – és mentorkodik ma is – az elmúlt 15 év alatt. A szervezetek között megtalálhatjuk a Design Terminált, a Women Business Angelst, a Hungarian Business Leaders Forumot és az ifempowert is. Foglalkozik középiskolásoktól kezdve felnőtt vállalkozókig, és kifejezetten figyel arra, hogy mindig támogasson női startuppereket, vállalkozókat is.
Andi számára többek között azért fontos a mentorálás, mert folyamatosan tanul ő is, hiszen betekinthet különböző szektorok, ötletek és tudományterületek világába, és a saját szakterületén segíthet a startupnak átlendülni a nehézségeken. A mentorálás egyik kulcsa, hogy ne adjuk meg a válaszokat, a startup helyett ne oldjuk meg a problémát, hanem a megfelelő kérdéseket feltéve, tippeket, eszközöket nyújtva, együtt gondolkodva segítsünk abban, hogy megtalálják a megoldást. Andi a harmadik 1%-át osztja meg mentoráltjaival: a tudását, a tapasztalatát, az idejét, és a kapcsolati hálóját. Fontos számára az is, hogy a mentorálást úgy kezdjék el, hogy a mentorálttal együtt leírják a kereteket: hol tart a startup, mi a célja, és oda mikor és hogyan akar eljutni. Sokszor eszébe jut, hogy induló szakemberként milyen hasznos lett volna, ha neki is lett volna egy elhivatott mentora, aki előrelendíti egy-egy helyzetben és támogatja a fejlődését.
*Tóth Judit
Tóth Judit – Bankárképző Mentor Program
Tóth Judit, a Bankárképző ötletadó alapítója volt. A Bankárképző 20. születésnapja alkalmán 2008-ban tartott egy konferenciát Responsible Banking néven, ahol felvetődött, hogy igény van egy olyan kezdeményezésre, mellyel vissza tudnak adni a közösségnek abból, amihez értenek, így akcelerált formában tudják hasznosítani tudásukat. Így kezdték el Mentorprogramjukat, aminek idén már a tizenharmadik évfolyama indul. Évente 10 főt vesznek fel, így jelenleg 130 mentoráltnál tartanak. Mentoraik száma mára összesen 60 fő, akik van, hogy csak egy évben vannak jelen, de van olyan is, aki a kezdetektől velük van és kisebb nagyobb szerepet vállal, mindezt pro bono. Mentoraik között ott van Lantos Csaba, aki nemrégiben a Kanapé pitchen is vendégünk volt, valamint Farkas Ádám –aki szintén volt a Kanapé pitch vendége-, Gauder Milán, Gerendai Károly.
A program célja, hogy stabil értékeket kapjanak a mentoráltak, amik mentén kemény munkával válhat belőlük elismert szakember. Ehhez komoly vezetői, felsővezetői ismereteket adnak át a mentorok.
Mentorprogramjukba egy három körös folyamaton keresztül lehet jelentkezni. Az első kör az írásbeli jelentkezés, a második egy szóbeli meghallgatás, személyes találkozó, a harmadik pedig egy kétnapos rendezvény, ahol megpróbálják kiválasztani azt a 10 mentoráltat, akik legjobban illenek a programhoz és egymáshoz, hiszen a csoportdinamika nagyon fontos. A kiválasztásban az alumni board segíti a programot, aki ugyebár az előzetes programban részt vettek közül kerülnek ki két év erejéig. Azért is ilyen fontos a megfelelő előszűrés, mivel a program elég nagy elkötelezettséget jelent, 6 hónapon át nagyjából heti 20 órányi hozzátett munkával, amiből egy napot a mentornál töltenek, csütörtökönként a Bankárképzőben vannak, emellett pedig számos társadalmi felelősségvállalási programból veszik ki részüket. A felvételi során leginkább azt nézik, hogy meglegyen az illetőben az a képesség, hogy kiteljesítse és továbbvigye azt, amit a program során kap (tudást és készségeket), majd azokat visszaadja a közösségnek.
A program sikerességét mutatja, hogy mennyi további programot szerveznek az alumnik, illetve, hogy mentoráltból mentorokká válnak a résztvevők.
Még többet tudhatsz meg, ha megnézed Judit videóját és prezijét!
*Istenesné Solti Andrea
Istenesné Solti Andrea | HBLF X mentor program vezetője, Shell Hungary Zrt. Country Chair
Istenesné Solti Andrea, korábbi Kanapé pitch vendég volt a következő vendégünk. Andrea a Shell Hungary igazgatóságának az elnöke és a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) igazgatóságának a tagja és a HBLF nemzetközi X mentorprogram vezetője. Az Xmentor program célja, hogy a női vezetőket fejlesszék és elősegítsék, hogy több női vezető legyen. Ha csak a magyar példát vesszük, a top 50 legnagyobb árbevételű vállalat elsőszámú vezetői között 2 nő van. A mentorprogram nevében szereplő X egyrészt a női X kromoszómát jelzi, másrészt pedig azt, hogy szektorokat, közép és nagyvállalatokat és civil szektort is összekötő kezdeményezésről van szó. Tavaly nemzetközivé vált a program, amelyhez külföldön dolgozó magyarok, nemzetközi vezetők, magyarországi expatok és egy nagykövet is csatlakozott mentorként. A mentoraikhoz egyébként a Forbes „Legbefolyásosabb nők” listáján szereplő hölgyek fele csatlakozott.
A program egy évig tart és a résztevőket arra ösztönzik, úgynevezett mentor megállapodást kössenek, lefektetve, hogy mit szeretnének elérni az együttműködésük alatt. A résztvevőket szakmai anyagokkal és felkészítő tréningekkel is segítik. Az előző alkalommal, mikor részt vett Andrea is a Kanapé pitchen megtudhattuk azonban, hogy ez a kapcsolat valójában hosszabbra is elnyúlhat. Ezt támasztotta alá Dintsér Andi is, aki a HBLF Y mentorprogramjában vett részt pár éve, és ottani mentoráltjával azóta is tartja a kapcsolatot.
Solti Andrea egyik mentora egyébként Czakó Borbála, akit szintén láthattunk már a Kanapén.
Az idei programra május 31-ig lehet jelentkezni weboldalukon!
*Lévay Csaba
Lévay Csaba | Alapító, BossConnect Mentor Program
Lévay Csaba a BossConnect alapítója, ahogy arról egy korábbi Kanapén is röviden beszélt, a BossConnect mentorprogramot 2014-ben indította, amikor úgy döntött, hogy szervez egy mentor programot a fiatal vállalkozóknak és vállalati alkalmazottaknak. Azóta nagyjából 2800 fiatal jelentkezett, amiből 900-an kaptak is mentort. A mentoráltak fele vállalkozó volt, és ahogy utólag felmérték, a programnak köszönhetően kb. 30%-kal emelkedett a cégértékük, ennyit tudtak a mentorok segíteni a cég fejlődésében. A másik fele karriermentorált volt, akiknek a 87%-a lépett szintet cégen belül vagy másik cégnél a mentorprogram elvégzése után.
Csaba a mentorprogramot azért hozta létre, mert saját életében tapasztalta, hogy milyen egy mentor hiánya. 30 évesen egy átgondolatlan befektetői döntés miatt elveszítette az addig félretett összes megtakarítását. Azt ezt követő években gondolkozott azon, hogy hova lett ez a pénz és miért hozott ilyen döntést, miért nem volt valaki, akit megkérdezhetett volna, aki segítette volna. Vállalkozói ambíciójából fakadóan adódott a döntés: létrehozni akkor egy hiánypótló kezdeményezést.
A BossConnect eleinte civil összefogásként működött és csak most jegyeznek be mögé egy alapítványt is, ugyanis önerős kezdeményezésként (és lehívható támogatások híján) nem volt szükség külön jogi személyre. Mostanra jutottak el oda, hogy meglegyen a megfelelő, fenntartható üzleti modell. Ennek lényege pedig, hogy az Alapítvány jelentős tulajdonrészt kap egy forprofit akszelrátorban, ahol a mentorok kisebb üzletrészt kapnak a mentorált vállalkozásból. Ezek egyéni megállapodás alapján jönnek létre és a mentorok is egyénileg vállalnak garanciát a siker elérése érdekében.
Ha Téged is érdekel a vállalkozói mentorálási vagy mentori lehetőség, keresd a Bossconnectet!
*SZÓFA
Szabó T. Anna | József Attila-díjas költő és műfordító
Szakmai vendégeink után megszokott módon kampánygazdáink következtek, elsőként is a Szófa!
A Szófa kortárs irodalmi folyóiratoknak biztosít egy közös platformot, ahonnan az olvasók könnyen, gyorsan és bárhonnan elérhetik bármelyik médiumot minimális havi díjért cserébe. Céljuk ezzel, hogy népszerűsítsék és demokratizálják az irodalmat. Számos neves művész állt be a kezdeményezés mögé, akik közül például Lackfi János és Péterfy Gergely is járt már nálunk. Ez alkalommal pedig Szabó T. Anna jelentkezett be.
Szabó T. Anna kolozsvári születésű József Attila-díjas költő és műfordító, az egyik legismertebb magyar művész. Tapasztalataira alapozva meglátása az, hogy a jövő az, hogy az interneten mindennek elérhetőnek kell lennie, egy helyen meg kell találnunk mindent egy telefon segítségével. Ezért a Szófa mindenképpen egy előremutató kezdeményezés, mely megkönnyíti számtalan ember életet (és leveszi a súlyt is róluk).
A Szófa különös hozzáadott értéke, hogy nem különíti el a klasszikus és a kortárs irodalmat, hanem egyfajta párbeszéd jön létre. Ráadásul segíti a kezdő művészeket is abban, hogy megjelenést kapjanak, hiszen saját pályájából kiindulva tudja, hogy pályakezdőként mennyire nehéz, hogy az ember műveit közöljék. Ő is rengeteget köszönhet néhány folyóirat szerkesztőnek, például Rónay Lászlónak, aki az Új ember című heti lap főszerkesztője volt. Ezért az, hogy a Szófán arccal is bemutatkozhatnak a szárnyukat nyitogató művészek, az kiemelkedő lehetőség nekik is, illetve olvasóiknak is. Abból a szempontból is sokat jelenthet az íróknak a Szófa által biztosított megjelenési lehetőség, hogy érzik, hogy igény van a műveikre, ezért szívesebben írnak.
A Szófa továbbá lehetőséget adhat arra is, hogy az irodalomban résztvevő többi szereplő is helyet kapjon, megmutassa szerepét például egy szerkesztő, hiszen mindenki valamilyen módon hozzájárul az irodalmi kultúrához, akár az olvasó is.
Anna kiemelte, hogy hallgatva a női menetorok és mentoráltak szerepét, ő is úgy látja, hogy nagy szükség van e szerepre, de egyelőre nagyon ritkán van erre ideje, hiszen felkéréseit határidőre kell teljesítenie. A klasszikus mecénás-mentor-kiadó szerep nagyon átalakult, amit e modern felfogás tudna részben pótolni. .
Támogasd Te is Szófát, hogy hozzájárulj az irodalmi kultúrához!
*LAS VEGAN'S
Papp Péter | Las Vegan’s alapítója
Következő kampánygazdánk Papp Péter volt a Las Vegan’s alapítója volt.
A Las Vegan’s vegán gyorsétterem lánc 2016-os indulása óta folyamatosan terjeszkedik, fejleszti termékkínálatát és újabb üzleti lehetőségek után néz. Mára Budapesten több helyszínen is megtalálhatóak, házhoz szállítással is foglalkoznak, számtalan rendezvényen vettek részt országszerte és elkezdtek fejleszteni kereskedelembe is hozható termékeiket. Jövőbeli terveik között szerepel, hogy franchise rendszerben még több éttermet nyissanak itthon és külföldön is (például Ausztria és Csehország), hogy nemzetközi rendezvényeken is részt vegyek, így a brandet nemzetközi szinten is erősítve, illetve, hogy a kiskereskedelmi forgalmazást sikeresen indítsák el.
Most már egyébként találkozhatsz velük a Rómain és a Vegan Gardenben, ahol a teraszon el tudod fogyasztani befektetői menüdet – amiről a Tőkeportál oldalán, hírleveleiben tájékozódhatsz!:)
Ha pedig biztosra szeretnél menni, kedden 19.00-tól vegyél részt befektetői találkozójukon! Addig is kampányoldalukon tudsz a részletekről tájékozódni!
*SPACEBUZZ
Magyari B. Gábor | SpaceBuzz
Kampányaink sorát a SpaceBuzz zárta. Ez alkalommal az egyik legkiválóbb európai szakértő, Magyari B. Gábor, az ESA (Európai Űr Ügynökség) emberes űrrepülési program tanácsadója, dr. Magyari Béla űrhajós fia képviselte az eredetileg holland kezdeményezést. A kezdeményezés lényege, hogy közelebb hozza a gyerekekhez a repülést és űrrepülést, ezáltal a kapcsolódó tudományokat, tudást és a bolygó szeretetét, értékelését. Ez azért is fontos, mert így tudnak utánpótlást biztosítani – egyebek mellett – az űriparba.
A SpaceBuzz célja, hogy a fiatalok természettudományi- és űrismereteit növelje, érdeklődésüket felkeltse a fenntarthatósági, valamint a klíma- és környezetvédelemi témák iránt, ezáltal biztosítva a bolygó és az ipar jövőjét. Ezt úgy érik el, hogy 10-12 éves diákoknak biztosítanak arra lehetőséget, hogy szimulált környezetben megtapasztalják az űrutazást megfelelő felkészítést után. Végül sajtótájékoztatón számolnak be élményeikről.
Ha számodra is fontos a Föld jövője, támogasd a SpaceBuzz! Ha pedig szeretnéd Te is részt venni egy virtuális űrutazáson, támogasd legalább 50.000 Ft-tal!
Két hét múlva is tarts velünk, addig pedig kövess minket Facebookon, Instán, TikTokon, LinkedInen és a Youtube-on!