#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 37. epizód
*BESZÁMOLÓ
*Faluvégi Balázs
Faluvégi Balázs | Magyar Fintech Szövetség (MAFISZ) elnöke
Faluvégi Balázs, a Magyar Fintech Szövetség (MAFISZ) elnöke, aki visszatérő vendég a Kanapén, hiszen a fintech az egyik fő témája sorozatunknak, a pénzügyi szolgáltatások mögötti technológiát jelenti. A lakossági, vagy vállalati pénzügyi applikációk fejlődése a bankszektoron kívül, azaz alternatív úton rengeteget fejlődött az elmúlt években. Ez egy külön szektor a gazdaságban, a technológiai- és a pénzügyi cégeken belül, tulajdonképpen az utolsó kettő találkozásánál van. Minden esetben valós digitális alapokra épülő szolgáltatást jelent, tehát a technológia az alapkövét jelenti az adott cégeknek. A legismertebbek ezek közül például a PayPal, a Revolut, a Wise. E cégeknél, mi mint ügyfelek nem fogunk fizikai dolgokkal és valós személyekkel találkozni, mindent egy appon keresztül intézünk el, ami már ennél fogva is jóval hatékonyabb, gyorsabb, jobb, mint a hagyományos pénzintézeti szolgáltatás. Ezért is terjed ilyen gyorsan. Nézzük például a Revolut app letöltését:
Magyarországon több mint száz cég van, amely valamilyen szinten foglalkozik fintech szolgáltatásokkal, és kb 50 az, amelyik ténylegesen fintech cégnek nevezhető, amiknek nagy része B2B fókuszú. Jellemző területeik:
- az e-kereskedelemi és fizetési szolgáltatások,
- a befektetési platformok
- és UX/UI-ra fókuszáló pénzügyi termékek.
A fintech cégek nagy része szoros együttműködésben vannak a bankokkal, hogy működésük hatékony, ám a szabályozásoknak megfelelő legyen. A kifejezetten magyar alapítású cégek mellett azonban megtalálható számos nemzetközi fintech cég is itthon. Ez amiatt van, mivel megfelelő az üzleti környezet: nagyon erős a bázis a tehetségek felkutatására, megfelelő az infrastruktúra a cég alapításához, ésszerűek a költségek. Ugyan a szabályozási környezet még nem elég rugalmas, bár nagymértékű javulás és nyitottság érzékelhető a döntéshozók részéről. Erre jó példa az Interactive Brokers, akik az egész kelet-európai működésüket Budapestről szeretnék irányítani.
A MAFISZ alig több mint egy éve, 9 alapítóval indult, mára azonban 26 tagot számlál, amibe már egy külföldi alapítású cég, a Finax is tartozik. Az év végére remélhetőleg a fintech szektor nagy részét lefedik majd és így hatékonyan tudja majd a szövetség képviselni a teljes ökoszisztémát. Tagok tekintetében általában kis startupokról van szó, ám együttesen mégis legalább 10 milliárd forintos bevétellel büszkélkedhet, annak ellenére, hogy az elmúlt 5-6 évben alakultak. Növekedésük áltagosan 23% és 89% a B2B bevételből jön. Azt hihetnénk, hogy fiatal cég lévén több pénzt kell belefektetni még, mint amit hoz, ám ebben az esetben nem így van, a szövetség tagjainak aggregált adózás utáni profitja 2019-ben 554 millió Ft volt. A tagok által bevont összes külső tőke 3 milliárd Ft. A 26 cég összesen több mint 600 főt foglalkoztat és több mint 2 550 00 végfelhasználót ért el.
A MAFISZ fő tevékenysége, hogy szabályozási kérdésekben minél barátságosabb környezetet tudjon elérni. Ez nem egyszerű, mert nincs egyértelműen, akár proaktívan működő szabályozó oldali kapcsolattartás, mint fejlettebb vagy erősebben feltörekvő környezetekben (mint a UK-ban, Amszterdamban, a balti országokban vagy akár a távolabbi pénzügyi centrumokban, mint Szingapúr). További tevékenységük közé tartozik a kapcsolatépítés nemzetközi szinten, tagok segítése külföldi piacokon, új tehetségek felkutatása, oktatási tevékenységek támogatása, rendezvényeken a digitális pénzügyek népszerűsítése, mivel olyan államokban, ahol a fintech megoldások népszerűek, pl.: Szingapúr, Egyesült Királyság, Egyesült Államok, ott a gazdaság is nagyobb mértékben tudott fejlődni. A Szövetség már most rengeteg eredményt tud felmutatni, ami az elmúlt fél évben történt, és távlati céljaik közé tartozik, hogy Budapest régiós szinten fintech központtá fejlődjön, hogy még kedvezőbb és hatékonyabb szabályozási környezet legyen, és hogy hozzájáruljanak a mostanában induló hazai fintech cégek nemzetközi terjeszkedéséhez.
A MAFISZ-hoz bárki csatlakozhat, mivel széleskörű szolgáltatást tudnak nyújtani. Ha Téged is érdekel a csatlakozási lehetőség, nézd meg honlapjukat vagy keresd őket Facebookon vagy LinkedInen!
*Szabó Márton
Szabó Márton | Koin alapítója
Szabó Márton, az iWiW alapítója volt, aki később a Mito tulajdonosaival közösen alapította meg a Koin nevű fintech startupot. A Koin egy ingyenesen használható Personal Finance Management (PFM) alkalmazás, aminek a segítségével követni tudjuk pénzügyi dolgainkat és ezáltal tudatosabban kezelhetjük pénzügyeinket. Amerikában már bevett szokás a PFM szoftverek használata, ami itthon is egyre nagyobb teret nyer. Marciék nem sokkal a 2008-as pénzügyi válság lezárulta után, 2012-ben kezdték el a szoftvert fejleszteni, amikor még a fintech kifejezése nem is igazán létezett. Akkoriban azt vették észre, hogy a különböző szereplők egymásra mutogatnak, hogy kinek a hibája, hogy az emberek nem értenek a pénzhez és edukáltak ezzel kapcsolatban. Saját tapasztalataikra és igényeikre szabva álltak neki a szoftver fejlesztésének, mivel azt látták, hogy intézményi oldalról nincs támogatva az emberek tudatos pénzkezelése és az internet bankba belépve nem kapják meg a felhasználók azokat az információkatt, amelyek segítenék őket eligazodni, és amelyek alapján jó döntést tudna hozni rövid-, közép- és hosszútávon.
Első fejlesztések sikeresnek bizonyultak és mára már a harmadik generációja érhető el a Koinnak, amelybe már nem kell manuálisan bevinni az összes adatot, hanem a bankoktól automatikusan összegyűjti és kategorizálja az app a megfelelő adatokat,. A Koin appot több mint 290 000 felhasználó töltötte le eddig, és havonta 15-17 000 felhasználó használja aktívan. Várhatóan ez a szám sokkal magasabbra fog nőni, hiszen Marciék adatai alapján sokak számára fontos a bevétel és kiadás pontosabb vezetése, látni, hogy milyen megtakarításaik vannak, hogy tudjanak tervezni, ám manuális vezetni nagyon sok időt és energiát igényel, ami korábban nagyobb lemorzsolódást eredményezett. Most azonban a szoftver automatizálásával ez könnyebb és egyszerűbb lehet, így azok is elkezdhetik (újra) használni, akiknek kevesebb ideje vagy türelme van az ilyesmi adminisztrációhoz. A szoftver megújítása mellett újdonság, hogy egy hónapja 4 bankkal összekötötték a Koint, aminek az alapja a PSD2 szabályozás, ami megteremtette azt, hogy létrejöjjenek a számlainformáció szolgáltatónak nevezett cégek, amihez először meg kellett szerezni a Magyar Nemzeti Banktól az engedélyt, hogy ezt a szolgáltatást el lehessen indítani. A közeljövőben további banki integrációk várhatóak.
A Koin szolgáltatása egyelőre nincs monetizálva, mivel eddig el kellett jutniuk, hogy olyan szolgáltatást tudjanak nyújtani, amivel valamilyen üzleti modell alapján bevételt tudnak generálni. A cég alapítói mellett pár éve a Hiventures szállt be befektetőként, így tudták a fejlesztéseket véghez vinni, és mostantól várható a pénzügyi növekedési fázis is.
Vezesd Te is tudatosabban pénzügyeidet a Koin segítségével, megtakarításod pedig fektetsd be a Tőkeportál kampányaiba.
*Zádor Balázs
Zádor Balázs | RECASH alapítója
Zádor Balázs a RECASH egyik alapítója is vendégünk volt. A RECASH a fintech és a retailtech kereszteződésében áll. Egyike az 5 hazai PSD2-es engedélyt kapott, felügyelt fintech cégeknek. Ezt az engedélyt nem egyszerű megszerezni, Európában sincs belőlük sok. A RECASH egy marketing eszköz, amely a bankkártyás vásárlásokat a banki adatokból követi nyomon és azokat partnerei révén jutalmazza. A PSD2 a pénzforgalmi intézményeken belül több új jogi státuszt hozott létre: a RECASH ún. Számlainformációs Szolgáltató, így – rendkívül szabályozott keretek között – jogosult hozzáférni felhasználói bizonyos típusú banki adataihoz. Erre építve a RECASH a felhasználók számára egy olyan pénzvisszatérítést (cashback) adó mobilalkalmazás, amely 100%-ig teendőmentes és a felhasználó számára a banki vásárlás után automatikusan biztosít egy loyality-alapú, tipikusan a vásárlási összeg pár százalékáig terjedő pénzvisszatérítést. A visszatérítő partnerek számára pedig olyan marketing eszköz, ami eddig nem látott hatékonysággal képes célozni a versenytársak vásárlóira. Például ha a felhasználó a PENNY-ben vásárol és bankkártyával fizet, akkor az alkalmazásban elvileg 6 órán belül pénzvisszatérítést kap a PENNY-től. A visszatérítendő összeg százalékos aránya iparágtól függ és az a partner nyújtja, akinél vásárolt a felhasználó. Két része van a rendszernek: egyrészt egy hűségprogram alapú állandó cashback, másrészt pedig a kampányszerű, alkalmankénti akciószerű, jelentősebb értékű visszatérítések.
A felhasználó szempontjából egyébként ez egy nagyon egyszerű és rövid folyamat, hiszen egy email cím és egy jelszó segítségével tud regisztrálni, majd pár gombnyomással hozzá tudja rendelni bankszámláját. A partnerek szempontjából pedig a vásárlások adatai miatt sokkal könnyebb és hatékonyabb lehet a marketing tevékenység hirdetési és célzási része. Ilyen üzleti modellel egyébként az EU-ban Balázsék tudomása szerint nincs másik cég, az Egyesült Királyságban pedig nemrég alapítottak egyet.
Ha szeretnél Te is vásárlásaid után automatikus pénzvisszatérítésben részesülni, használd Te is a RECASH-t!
*SZÓFA
Gurubi Ágnes | a Szív utca című nagysikerű regény írója
„Amikor olvasok, érzem, hogy élek”
Kampányaink sorát a Szófa és vendége nyitotta meg. A Szófa a kortárs irodalmi folyóiratoknak egy közös megjelenési helyet biztosító platform, ahonnan az olvasók könnyen, gyorsan és bárhonnan elérhetik bármelyik médiumot minimális havi díjért cserébe. Céljuk ezzel, hogy népszerűsítsék és demokratizálják az irodalmat. Számos neves művész állt be a kezdeményezés mögé, akik közül például Lackfi János, Péterfy Gergely és Szabó T. Anna is járt már nálunk. Most pedig Gurubi Ágnes, a Szív utca című nagysikerű regény írója volt Mohácsi Árpád vendége. Árpád és Ágnes a közös kiadó révén ismerik egymást, de a Szófa olvasói találkozhattak már Ágnessel, ugyanis új regényének, a Másik Istennek egy részlete a márciusi Kalligram folyóiratban is megjelent, amit a Szófán is elérhetünk.
Ágnes életében az irodalom mindig is fontos szerepet töltött be. Gyerekként rengeteget olvasott, aztán a magyar szak elvégzése után, a Magyar Rádióhoz kerülve, az Irodalmi Osztályon dolgozott szerkesztő-riportként, ahol kortárs magyar írókkal, színházi szakemberekkel készített interjúkat, majd kulturális kiadványokat szerkesztett. A kérdésre, hogy mi indította el az írás útján, elmeséli, hogy negyven felett több sorsfordító esemény is történt vele, többek között egy autóbalest, amik hatására az addigi életpályáján változtatni akart. Eleinte rövidebb írásai jelentek meg különböző platformokon, majd 2019 elején belekezdett egy régóta dédelgetett történet megírásába. Egy nőről, anyákról és lányaikról, öt nemzedék nő tagjainak sorstörténete Budapesttől egészen Buenos Airesig. A regényben szerepel az írónő nagymamájának illetve húgainak története is, akik túlélték a Holokausztot, de egyikük sem Magyarországon él.
Ahhoz, hogy Ágnes hitelesen tudja megírni a regénynek ezt a vonulatát, el kellett utaznia nagymamája húgaihoz. Először Amerikába ment, majd egy barátja javaslatára egy adománygyűjtő oldalon kampányt indított, amiből az argentin útját szerette volna finanszírozni. A kampányban leírta a célját, a regény első fejezetét, és számára is meglepő módon öt hét alatt összegyűlt több mint kétezer euró. Amikor 2019 májusában sikerrel zárult a kampány, és augusztusban elutazott Argentínába, akkor realizálódott benne, hogy innentől kezdve ez már nem csak az ő története, hanem mindazoké is, akik őt ennek létrehozásában támogatták. Egy évvel az utazást követően megjelent a Szív utca első kiadása a Kalligram gondozásában, amely egy hónap alatt elfogyott, majd még egy hónappal később a második kiadás is, most pedig 9 hónap elteltével a harmadik kiadás végén járnak. A magyar kiadások mellett várható, hogy spanyol és német nyelvre is lefordítják a regényt.
Ágnes, mint kortárs író sikere azért is meglepő, mivel szándékos marketing tevékenységet nem folytatott, hogy a könyvet vagy önmagát népszerűsítse előre, és igazából az adománygyűjtő kampányra sem gondol úgy, mint marketing eszközre. Valójában pedig igencsak hozzájárulhatott a kampánya ahhoz, hogy a támogatói, ahogy fent is említettük, úgy érezték, ez a történet már az övék is, s elköteleződtek felé. Emellett természetes Ágnes kitartása és hite sem elengedhetetlen tényező ebben a sztoriban. Az írónő szerint még az is a siker mellett szólhatott Mészáros Sándort, a Kalligram vezetőjét idézve, amikor az olvasók egymásnak ajánlják a könyvet, talán ez a marketing a szájról legerősebb, ami neki a kampánya miatt viszonylag megalapozott volt, ráadásul mivel több generáció is érintett a témában, így a történet több célcsoportot is megszólít a 18 évestől egészen a 70-80 évesig.
A Szófa az írónő vendégül hívása mellett még egy kihagyhatatlan meglepetéssel is készült olvasóinak egy új akció keretein belül: az a támogató, aki minimum 3500 Ft-tal támogatja a kampányt, most Gurubi Ágnes Szív utca című könyvét kapja ajándékba, dedikálva!
Támogasd Te is Szófát, járul hozzá ahhoz, hogy még több ilyen sikersztori legyen a hazai kortárs művészek körében és szerezd meg a Szív utcát ráadásként!
*SPACEBUZZ
Zentai István | SpaceBuzz
Zentai István a SpaceBuzz képviseletében online jelentkezett be a Kanapéra. Ugyan a SpaceBuzz nevéből kiindulva arra következtetne az ember, hogy ez egy szorosan űriparhoz kapcsolódó dolog, ám ez sokkal inkább szól az oktatásról és a fenntartható jövőről. A SpaceBuzz célja ugyanis, hogy a gyerekek figyelmét felhívja a fenntarthatósági, valamint a klíma- és környezetvédelemi témákra, és hogy elmélyítse bennünk azt, hogy a bolygóért tenni kell. A cél eléréséhez eszköz a szimulált űrutazás. Miért űrutazás? Hát azért, mert az a 600 ember, aki eddig láthatta az űrből a Földet és megtapasztalta az úgynevezett overview effectet, ők tudják csak igazán értékelni a Földet, ők érzékelték annak törékenységét és éppen ezért védelmének fontosságát.
A szimulált űrutazáson 10-12 éves diákok vehetnek részt, akik az „utazást” megelőzően megkapják a kiképzést, ami szükséges ahhoz, hogy tudják, mi történik az utazás elejétől a végéig, azáltal érzékenyítve őket a természettudományos tárgyakhoz. Ennek célja a fent említettek mellett a tehetséggondozás is.
A SpaceBuzz ötlete 2018-ban Hollandiából indult, ahol mára több, mint 8000 diák vett részt benne, itthon pedig egy holland-francia-olasz-magyar konzorciumi együttműködés keretein belül indul a pilot program, amivel megvalósulhat az „űrutazás”. Itthon 2022 tavaszán indul a program, 15 iskola, 1400 tanulójának részvételével.
István és a SpaceBuzz csapata azonban szeretné elérni, hogy ne csak ez a 15 kiválasztott iskola 1400 diákja vehessen részt ezen, hanem minél többen, így kampányával a projekt népszerűsítését szeretné elősegíteni. Ebben olyan kiváló hazai szakemberek állnak be mellé, mint például Magyari Béla fia, Magyari Gábor.
Állj be melléjük Te is, támogasd a SpaceBuzz kampányát!
Ha Te is szeretnél részt venni egy virtuális űrutazáson, támogasd legalább 50.000 Ft-tal!
*DOBOX
Molnár Máté és Duli Gábor | DoBox
A pitchek sorát a DoBox alapítói, Molnár Máté és Duli Gábor zárta. A DoBox egy Apple termékek számára kifejlesztett hordozható vezeték nélküli dokkoló állomás, ami megkönnyíti az Apple termékek tulajdonosainak életét. A termék elsőként a Kickstarteten lett meghirdetve egy közösségi finanszírozási kampány keretében, amivel azonnal hatalmas sikert arattak a fiúk. Azóta további sikereket és elismerést halmoznak egymás után, például innovációs díjat nyertek a CES-es Las Vegasban, partneri megállapodást kötöttek a Tungsrammal és elindult a DoBoxok forgalmazása az iStyle üzletekben. Legfrissebb elismerésük pedig az MNB fővédnöksége alatt elkészült TOP 100 Digitális magyar fejlesztés nevű kiadvány, amelyben a hetedik helyet foglalják el.
Kampányukat annak érdekében indítják hamarosan, hogy a DoBox Pro nevű terméket is piacra tudják dobni. A DoBox Pro az iPaddel kompatibilis eszköz, aminek a segítségével teljesértékű laptopként lehet használni az iPadet.
Ha Neked is van Apple terméked és hasznos lenne egy ilyen eszköz, iratkozz fel a kampányra, hogy még több termékkel jöhessen ki a srácok!
A Las Vegans kampánya körül is zajlik az élet, már most több, mint a kampánycél fele összegyűlt, ne maradj le erről a lehetőségről! Ha érdekel a kampány, szeretnél többet megtudni, csatlakozz kedden, 06.08-án 19.00-kor megrendezésre kerülő befektetői találkozójukhoz!
A hírekből a TRIP hajó sem maradhat ki, újdonság náluk, hogy 10.000 Ft-os támogatás esetén a következő 3 Shakespeare/37 epizódra jegylinket biztosítanak, 50.000 Ft esetén pedig a következő 5 Shakespeare/37 epizódra lehet jegylinket kapni ráadásul másik 4 főre részére is, továbbá asztalt és egy üveg bort biztosítanak a TRIP teraszán a nyári időszakban garantáltan hangulatos naplementével;) További részletekért az akcióról a TRIP kampányoldalán lehet tájékozódni. Hamarosan pedig megnyílik a Startup Terasz is a TRIP-en, ahol most már személyesen is találkozhatsz vendégeinkkel és kampánygazdáinkkal.
Ne maradj ki ebből, támogasd a TRIP-et!