Fókuszban a crowd – A StartEngine eredményes saját kampányainak nyomában
A StartEngine, az egyik vezető equity crowdfunding platform az Egyesült Államokban, nemcsak más vállalkozások finanszírozását segíti, hanem saját maga is rendkívül sikeres kampányokat indít. A 2014-ben indult, és mára unikornissá fejlődött cég 9 sikeres saját kampányt tudhat maga mögött, melyek során 88 millió dollár forrást gyűjtött. De mi rejlik a StartEngine saját kampányainak sikerének hátterében? Ebben a blogposztban három plusz egy kulcsfontosságú tényezőt vizsgálunk meg, amelyek magyarázatot adnak arra, miért képes a StartEngine ilyen sikeres saját kampányokat lebonyolítani.
Szerző: Temesvári Bálint Márton
2023.09.26.
- A legnagyobbak, de kicsit máshogy
Az equity crowdfunding platformok összemérésekor az egyik legfontosabbnak tartott mutató az, hogy a platformon lefolytatott kampányok során összesen mennyi forrást sikerült bevonni. 2023 nyárvégi adatok alapján a StartEngine a maga 650 millió dollárjával az előkelő második helyen van az amerikai platformok között a 2,5 milliárd dolláros Republic mögött, és a 615 millió dolláros Wefunder előtt. A képet árnyalja, hogy a StartEngine idén nyáron felvásárolta a rangsor 4. helyén álló, a platformján 465 millió dollár forrást összeggyűjtő SeedInvest-et, megerősítve ezzel a mutató szerinti 2. helyét.
De akkor mi az, amiben ők a legnagyobbak? Ez nem más, mint az 1 hónapban az oldalukra látgatók száma. A StartEngine oldalát 2023 júliusában 1,2 millióan látogatták, ami majdnem duplája a második legnagyobb látogatottságú Wefunder-nek, és toronymagasan megelőzi a 460 ezres Republic-ot. A kimagasló látogatószám, és annak folyamatos növekedése a kampányt indítani tervező startupokat arra ösztönzi, hogy ezt a platformot válasszák, mivel a legtöbb potenciális befektetőt itt érhetik el, ez pedig a kampánysikerdíjak és kampánytámogató szolgáltatásokkal dinamikus növeli a StartEngine bevételeit.
A látogatószámra fókuszálás kifizetődni látszik, mivel 2021 és 2022 között sikerült megelőzniük a kampányok során összegyűjtött források összegében a Wefunder-t és a Republic-ot is. A pontos számok lejjebb láthatók. Természetesen, a magas látogatószám ugyanúgy a saját kampányok forrásbevonását is megkönnyíti.
- Sztárok a vállalat élén
Egy kampány sikere szempontjából nagyon nem mindegy kik képviselik a vállalatot a befektetők felé. A StartEngine ebből a szempontból is egyedi. Amellett, hogy a cég CEO-ja, Howard Marks, aki jelentős üzleti múlttal rendelkezett a StartEngine előtt is, mivel társalapítója volt az Activision-nek és az Acclaim Games-nek is, a vállalat szóvivője és stratégia tanácsadója nem más, mint Kevin O’Leary. Kevin ismert médiaszereplő, befektető, milliárdos üzletember, aki a Shark Tank és a Dragon’s Den több évadában szerepelt, és méltán viseli a “Mr. Wonderful” becenevet. Az ismertségéből adódóan nem meglepő, hogy a StartEngine a cég és saját kampányai arcának választotta. Egy Kevinhez hasonló ismerős arc sokat ad hozzá bármely kampány vonzóságához.
- Diverzifikált bevételi források és merész megoldások
Érdemes azt is szemügyre venni, hogy milyen típusú bevételek állnak a StartEngine növekedési története mögött. Mi teszi a befektetők számára hihetővé üzleti oldalról a StartEngine story-t? Szemléltetésül, a cég 2022-es éves beszámolójának adatait használjuk.
Nyilvánvalóan a bevételek többségét a saját tőke alapú kampányokkal közvetlenül kapcsolatos, a kampányoló cégek által fizetett bevételek jelentik. Az összes bevétel közel 65%-át tették ki a kampányok sikerdíjai, 9,4%-át a StartEngine Premium, melynek keretében a kampánygazdák számára a StartEngine szakértői megtervezik a kampányoldalt, kampánystratégiát, és marketing anyagot gyártanak, továbbá 5,3%-ot kampány utáni szolgáltatásokból szedtek be. A maradék bevétel döntő többségét viszont, ami a teljes bevétel 18,2%-át adta a befektetőktől vonták be az úgynevezett OWNers Bonus előfizetésen keresztül. Ez az arány az equity crowdfunding platformok körében kiugróan magas.
Az OWNers Bonus a már korábban említett hatalmas látogatószám bevétellé változtatása egy megfizethető, éves előfizetési program segítségével. A potenciális befektetők az előfizetésért cserébe számos szolgáltatást kapnak:
- Minden olyan kampányba történő befektetésnél, amely részt vesz a Bonus programban 10% bónuszt részvényt kapnak a befektetéseik után. A StartEngine kampányok nem meglepő módon a program résztvevői.
- A weboldalon a már maximális kampánycélt elért kampányoknál lehet jelezni, hogy még van igény a befeketésre, és ha valaki OWNers Bonus előfizető akkor a várólista elejére kerül.
- Az előfizető a StartEngine által működtetett, és a náluk kampányokat lefolytatott cégek számára kialakított másodlagos piacon az StartEngine Secondary-n kisebb tranzakciós díjjal adhat el részvényeket
- Az előfizetőnek lehetősége nyílik a cég által működtetett másik másodlagos piacon, a Startengine Marketplace-en történő részvényeladásra
A két másodlagos piac közötti különbség az, hogy A StartEngine Marketplace-en olyan startupok részvényeivel is lehet kereskedni, amik nem a StartEngine-en folytattak kampányt, Azoknak a befektetőknek, akiknek más platformról is van befektetésük jó lehetőség lehet az OWNers Bonus-ra előfizetni. A másodlagos piacokkal a StartEngine likviditást teremt számos startupnak, lehetőséget a befektetőknek az exit-re, miközben a Marketplace bővülésével egyre vonzóbbá teszi az előfizetést, és a tranzakciókon is némi bevételt realizál gyakran más platformokon kampányt folytatott startupok papírjaival. A Marketplace sikere pedig újra még több látogatót generál az oldalon.
Az OWNers Bonus program mellett a StartEngine más innovatív megoldásokat is alkalmaz. Például a kampánysikerdíjak egy részét nem pénzben, hanem a kampányoló cég részvényeiben kéri, ezáltal létrehoz magának egy diverzifikált startup portfóliót, amiből később, ugyanúgy, mint a többi befektető, 5-10 éven belül magas profitot érhet el. A 2022-es év végén a StartEngine mérlegfőösszegének 25%-át ilyen részvények tették ki.
A vállalat “kísérleti jelleggel” a startupbefektetéseken kívül lehetőséget biztosít különböző értékpapírosított értéktárgyak, mint például festményekbe, karórákba és képregényekbe történő befektetést is.
Végül, de nem utolsó sorban, a StartEngine a cég forgalmának növelésében érdekeltté teszi a platform befektetőit két ajánlási programmal. Az egyik szerint, ha egy felhasználó meghív egy másikat, aki regisztrál az oldalra, mindketten StartEngine részvényeket kapnak jutalmul. A másik programban a felhasználó azáltal részesülhet egy jelentős egyszeri kifizetésben, ha egy olyan startupot ajánl, amely kampányt indít az oldalon.
Ahogy láthatjuk, minden a minél nagyobb felhasználószám elérése körül forog, ami a StartEngine növekedésének zászlós hajója.
+1: A helyi és helyzeti előny
A leírtakon túl nem hagyható figyelmen kívül, hogy a Startengine egyike az első amerikai equity crowdfunding platformoknak. Ez a relatíve hosszú piaci jelenlét egyrészt biztosíték a befektetőknek a cég fennmaradását illetően, másrészt a piac szempontjából egy trendmeghatározó szerepbe helyezi a vállalatot. A sikeres kampányok szempontjából az sem mellékes, és ez minden amerikai equity crowdfunding kampányra igaz, hogy egy olyan környezetben kerül sor a saját tőke bevonásra, ahol komoly hagyománya van a lakosság körében az egyedi részvények birtoklásának, szemben például a kontinentális Európával.