Beszámoló a Sharity első befektetői találkozójáról!
Bemutatkozott a Sharity Impact!
Tőkeportál saját tartalom, 2024.04.10
Előzmények:
Az alapítók megerősítették, hogy röviden, két fő problémakör mentén alakult ki a Sharity ötlete, mint megoldás.
Egyrészről, a cégek kommunikációs tevékenységének – benne a hirdetések, reklámok – fogyasztókra gyakorolt jelentős hatását nem használjuk fenntarthatósági célok segítése érdekében. Ez pedig a cégek érdeke is lenne, hiszen hiába részükről a fenntarthatóság, ESG megfelelés területein a jelentős aktivitás és jelentős költségek részükről, ha a fogyasztók nincsenek kellőképpen, jelentősen edukálva, hogy miért is vegyék meg a fenntarthatósági célokat jobban szolgáló cég termékét vagy szolgáltatását. A kettő között ma hatalmas űr tátong. Megoldás: hatékonyabban össze kell kötni fenntarthatósági célok mentén – lehetőleg digitális megoldásokkal – a cégeket a helyi közösségekkel, ahová a fogyasztóik szerveződnek.
Másrészről, szoros összefüggésben az előbbivel, a nem megfelelő szintű adományozási kultúra (a régióban) és a helyi közösségekben lévő civil szervezetek komolyabb támogatása feltételeinek hiánya. Hiányzik egy komoly transzparencia standard, az adományozás, támogatás folyamata nem elég egyszerű, gyakran hiányzik a visszacsatolás, a garanciális elemek, amelyek mentén a cégek nagyobb mértékben jótékonykodhatnának azon helyi közösségekben, ahol egyébként működnek. Utóbbi elemi érdekük is lenne a cégeknek, hiszen elsősorban onnan várják a potenciális munkaerő utánpótlásukat is és a helyi közösségekben való nagyobb aktivitásuk, nagyobb mértékű munkavállalói bevonódást (engagement) is eredményezne.
Ezen problémák megoldására született a Sharity. Miután az alapítók ezen problémákat validáltatták egy big4 tanácsadó céggel, jelentős saját anyagi erőforrást vontak be annak érdekében, hogy létrehozzanak egy innovatív digitális platformot és a hozzá kapcsolódó fenntartható működési modellt.
Sharity:
A Sharity ma az impact befektetés és az ügyvezérelt vállalat egyik úttörője hazánkban. Egy automatizált, digitális kommunikációs csatorna. Konkrét, cégek által végzett tevékenységek végzéséhez kapcsol pozitív társadalmi hasznosságú hatást, mérhető módon. Ezek a konkrét tevékenységek a céges kommunikáció, hirdetések, PR, employer branding és hasonló tevékenységek. Ezek végzésekor a cégek vállalják, hogy a kommunikációjuk, hirdetéseik stb. megnézéséhez kötve – Sharity-vel havi, nézésenkénti elszámolásban a kommunikációs, hirdetési díjon felül – meghatározott támogatást nyújtanak egy civil szervezetnek, amelyet alapesetben a hirdetés megtekintője (felhasználó, fogyasztó) választ ki a Sharity-ben regisztrált, így a teljes transzparenciát vállaló szervezetek közül.
A Sharity egy mérési eszköz is. Az év végén összegzi, hogy a cég az adott évben, mely jótékonysági területeken, mely civil szervezetek mely kampányain pontosan mennyi támogatást nyújtott. Ez a kimutatás felhasználható a cégek ESG jelentéséhez is, a helyi közösségekre gyakorolt pozitív társadalmi hatás bemutatása körében.
A Sharity ezen tevékenység mentén együttműködést alakít ki a támogató cégek, a civilszervezetek és a hirdetések, kommunikáció – app-on belül és kívüli – megtekintői között. A Sharity arra az erőre alapoz, amelyet a helyi közösségek képviselnek, akkor, amikor összefogásra van szükség. Ez lehet egy üzleti cél is, amely mentén a helyi közösség mozgósítani képes és ahol természetesen a civil szervezeteket is támogatja maga az üzleti cél. Erre a legjobb példa a JYSK és a Sharity (most már Marketing Diamond Award díjas) együttműködése, ahol JYSK üzletek megnyitásához (üzleti cél) a Sharity digitális platformja biztosítja, segíti azt, hogy az üzleti cél jótékony hatást is kiváltson abban a régióban, ahol az üzletnyitás történik. Ugyanakkor ezáltal a JYSK kommunikációs és marketing kampánya is sokkal sikeresebb lesz, mint pl., ha hagyományos, megszokott módokon hirdetnék az üzletnyitásokat.
Nem mellesleg a Sharity-nek így óriási közösségépítő ereje is van. Interaktív módon összefogja a támogatni kívánó cégeket, a fogyasztókat és civil szervezeteket komoly fenntarthatósági célok megvalósítása mentén, szolgálatában. Az pedig, hogy a Sharity rendszere, működése lehetővé tette azt is, hogy az is tudjon pénzt juttatni egy jó célra, akinek nincs pénze, az összes fogyasztónak (tehát nem szelektív) biztosítja az adományozáshoz, másnak való segítség nyújtásához kapcsolódó jó érzést.
Nagyon fontos, hogy a Sharity semmilyen jutalékot, költséget nem von le az adományból, akár közvetlenül pénzben nyújtják vagy akár egy videó megtekintésével történik a támogatás.
Üzleti modell
A Sharity profit alapon működik, ez biztosítja a fenntartható működését a nonprofit, fenntarthatósági célok érdekében (ezért ügyvezérelt cég). Bevételei elsősorban a cégek által fizetett kommunikációs, hirdetési díjakból és egyéb kapcsolódó szolgáltatásokból, cégeknek ajánlott szolgáltatási és díj csomagokból származik.
2022-ben és az első teljes évben, 2023-ban az összes, üzleti-és pénzügyi tervben kitűzött sarokszámot teljesítette a Sharity. Ezek feltételei is voltak a sikeres, tervezett első két tőkebevonásnak (40M kockázati tőke, 160M magán tőke) 2023-ban a Sharity fejlesztése, nemzetközi piacra lépésének előkészítése érdekében. A harmadik, tervezett, utolsó körös tőkebevonást a hasonló célok mentén, a Sharity a Tőkeportállal együttműködésben kívánja bevonni. Minimum tőkecél: 100M (max. 150M), hogy elérje a Sharity az üzleti-és pénzügyi tervében meghatározott összesen 300M tőkebevonást.
Fontos számok még, amelyeket az alapítók megerősítettek a bemutatkozáskor:
- 22 000+ regisztráció az app-ban
- 850 000+ tranzakció/támogatás (95+ % videó/hirdetés megtekintés)
- 100+ civil szervezet
- 16 hirdető
- 14 nagykövet
Árbevétel terven 2023-ban és a 2024-ben már előkészítés alatt álló szerződések is az árbevétel számok teljesítését vetítik előre idén is.
Várható megtérülés 15-20% (2023-2027), 2027 terv EBIDTA: 1,2 mrd
Az alapítók a bemutatkozás végén megerősítették, hogy a Sharity azon befektetőket keresi, akik a profiton túl, a hosszú távú társadalmi hasznosságot is fontosnak tartják. Akik szeretnének pozitív nyomot is hagyni a társadalomban, valami olyanhoz is kapcsolódni, amely az utánunk következő nemzedékeket is szolgálja. A Sharity közösséget is épít a hasonló értékrendet valló emberek, befektetők között, példaként állítva a jövő befektetői, így a jövőbe befektetők számára is.