#TŐKEPORTÁL PODCAST
Flanek Éva - Legyen a Meety a terembérlés Airbnb-je!
A Tőkeportál Kanapé Podcast sorozatának 70. kiadásában Flanek Éva, a Meety Project Manager-e volt a vendégünk.
Itt ül velem szemben Flanek Éva, a Meety Teremközvetítő egyik vezetője. Bakos Gábor alapítót már bemutattuk egy korábbi adásban: https://open.spotify.com/episode/5OnnU9qyUIePwjNTWC6EOr , most nagy örömmel mutatom be Évát, aki alapítása óta a Meety-vel van, és Gábort is nagyon régóta ismeri.
Kérlek, meséld el, honnan indultatok, illetve a te korábbi szakmai utadról is ejtsél pár szót! Ha jól tudom, bőven voltak olyan tapasztalataid, amiket átültettél a Meety-be…
Ami az én pályám további részét illeti, közgazdászként végeztem, s aztán, huszonévesen dolgoztam nagyon nagy multinál titkárnőként, aztán kisebb cégnél irodavezetőként, és mindeközben még a MÚOSZ felsőfokú újságíróképzőjét is elvégeztem, úgyhogy újságíró is vagyok.
Az Airbnb modellel saját lakésunk hasznosítása kapcsán ismerkedtem meg. – beleláttam, hogy az hogyan működik, és ebből nagyon sok elemet tudunk használni a Meety-nél. ami rövidtávú terembérlet közvetítéssel foglalkozik.
A Meety-s naptár kialakítása a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy leültünk a fejlesztővel és Gáborral, én előzetesen összeírtam, hogy mit tud az Airbnb naptára, és ezen pontról pontra végighaladtunk, hogy akkor mit kell tudnia a mi naptárunknak. Nagyon-nagyon sok mindent már most is tud, de vannak olyan elemek, amiket fejleszteni szeretnénk. Az első ügyfelek kérései mind relevánsak voltak, de mára úgy érzem elértük a product-market fit-et, s nagyon jó visszajelzéseket kapunk a szolgáltatásról. De tovább szeretnénk automatizálni a foglalásokat, a visszajelzéseket, az ügyfélszolgálatot.
SZ.N.: Igen, a Meety többek közt a fejlesztésre is keresi ezt a tőkét. És még mit érzel – mi az, amire szükséges lesz költeni már rövid távon?
F.É.: Növekednünk kell, tehát a volument kell növelnünk. Egyértelmű, hogy van igény mind a két oldalon: kiadói oldalon is és bérlői oldalon is folyamatosak már a megkeresések.
Induláskor a partnerhálózatot kezdtük el kiépíteni: először olyan cégekkel vettük fel a kapcsolatot, akik már eleve foglalkoztak teremkiadással. Kézenfekvő a szállodák és a közösségi irodák megkeresése. Ez mára beigazolódott: nagyon nyitottak ránk, hiszen teljesen kockázat nélkül, jutalékalapon dolgozunk, így nincsen fix költségük, csak a hozott bérlő után kérünk jutalékot. Tehát az egész konstrukció nekik csak jó, csak plusz értékesítési csatornát jelent. A hoteleknél is az volt a cél, illetve annak örül legjobban mindenki, ha eleve rendszeres ügyfelet sikerül vinni, és voltak is ilyenek: például minden héten egy üzleti reggelire odamegy pár órára egy társaság – ebből tényleg mindenki jól jár.
SZ.N.: Hogyan fogsz neki a helyszínkeresésnek, mik a tapasztalataid ennek a gyorsulásáról?
F.É.: Már kevésbé kell aktívan, személyesen keresnünk – napi, két napi szinten érdeklődnek, hogy hogyan lehet Meety kiadó Partnerré válni. Emiatt egyre nehezebb győzni, hogy mindenhova kimenjünk, viszont én nagyon fontosnak tartom, hogy személyesen meglátogassak minden helyszínt, beszélgessek a Partnerekkel. Hiszen igazából amilyenre formálódott, amilyenné kiforrott a Meety mostanra, hogy hogyan érdemes működnie, az pont ezekből a beszélgetésekből és ezekből a tapasztalatokból épült. Mi elképzeltük valahogy, illetve Gábor először elképzelte, aztán a gyakorlat alapján formálódott, hogy hogyan érdemes csinálni, mi az, aminek örülnek a partnerek, mi az, aminek örülnek a bérlők.
SZ.N.: Na és mi az, aminek örülnek a partnerek?
F.É.: Ha levesszük a vállukról az adminisztrációt, és hozzuk az ügyfeleket, összekötjük őket. A személyességet is igénylik, tehát ők is szeretnek találkozni, ők is szeretik, ha arca van ennek az egésznek, van ember a folyamat mögött, nem csak feltöltik egy felületre a termeiket…
SZ.N.: Mit gondolsz, mi volt a legnagyobb tanulság az idők folyamán ebből az egyedülálló értékajánlatból? Mert – ha jól sejtem – hozzátok hasonló szolgáltatás nincs a piacon, ezt az utat is ki kellett, meg kellett törni. Amikor az ember utat tapos, akkor sok-sok tévedésbe fut bele. Például úgy gondolja, hogy valami nagyon jó a partnernek, aztán amikor odamegy, akkor pont az nem tetszik neki – ez teljesen normális és hozzátartozik az építkezéshez. Van-e valami olyan élményed, ami nagyon nem jött be, illetve meglepően bejött, miközben nem is gondoltál rá?
F.É.: Voltak például nagyon szigorú dolgok az eredeti kiadói szerződésben, amivel indultunk. Például a kizárólagosság – hát, ez egy hotelnél „nem megy át”, hogy úgy mondjam. És igazából az Airbnb-n és a Bookingon sincs kizárólagosság. Tehát minden arról szól, hogy ha hozok ügyfelet, akkor mindenki örül. De azt bevállalni, hogy csak én hozom az ügyfeleket – az már a kiadónak is rizikó lenne például.
Amit teljesen elfogadtak, és ami nekünk nagyon-nagyon fontos, hogy a kiközvetített ügyfeleket egy évig Meety ügyfélként kezeljék. Minden közvetítésnél a legnagyobb rizikó a megkerülés: hogy összehozzuk a feleket, aztán boldogan élnek nélkülünk. Nálunk ki van kötve a szerződésben, hogy ezt nem lehet megtenni. Emiatt is fontos egyébként a személyes találkozás: a tárgyaláskor teljesen értik és elfogadják azt, hogy akit mi hozunk egyszer Meety ügyfélként, az egy évig az is marad, akkor is, ha utána közvetlenül keresik egymást. Nem életszerű ugyanis az, hogyha ők egyszer találkoznak, akkor nem cserélnek telefonszámot, e-mail címet. Ezt nyugodtan megtehetik, sőt, mi abban is segítünk akár, hogy komolyabb szerződést kössenek, mert mondjuk egy éven keresztül minden héten fél napot ott fog tölteni a bérlő. Ilyen esetekben igenis kössenek akár közvetlenül szerződést – és ez már az ingatlanközvetítéshez hasonló dolog, viszont nekünk abból is jár jutalék. És ezt elfogadták a Partnerek, hiszen nem egyszer viszünk egy bérlőt, hanem a rendszerességen van a hangsúly, tehát neki nem éri meg, hogy átverjen minket, mert akkor nem visszük a többi rendszeres ügyfelet. És ez hála Istennek jól működik.
SZ.N.: Említetted nekem egy másik beszélgetés alkalmával, hogy a szállodák, különösen szeretik a Meety-t. Ennek mi az oka?
F.É.: Ahogy mondtam, a szállodáknak mi plusz értékesítési csatorna vagyunk, ezenkívül szeretik a céges rendezvényeket, mi pedig üzleti eseményeket közvetítünk. És rizikómentesen, fix költségek nélkül reklámozhatják rajtunk keresztül magukat, tehát kitehetik a termeik adatlapját, és akkor egy plusz felületen meg tudnak jelenni anélkül, hogy ez nekik pénzbe kerülne.
Illetve a háttérben nálunk ügyfélszolgálat is működik, tehát nem csak az van, hogy a weboldalon keresztül jön valaki, és ott lekattintja, hogy lefoglalja, hanem tényleg arra is figyelünk, hogy a bérlők igényeinek megfelelő termeket ajánljunk. Amikor egy bérlő megkeres minket e-mailben vagy telefonon, akkor segítünk neki megtalálni a tényleg neki valót. Azt a pár kérdést fel kell tenni, mert sokszor még ő sem igazán tudja, hogy mit szeretne, viszont a válaszok alapján tényleg olyan helyre tudjuk küldeni, ami tetszeni fog neki.
SZ.N.: El tudom képzelni, hogy a hotelekben van a legkisebb „plusz macera”… Van egy recepciós, van egy különben is elérhető, rendelkezésre álló szolgáltatás, tehát nyilván egyszerűbb, mint hirtelen odarohanni, hogy ki van-e takarítva egy adott terem, amit ritkán használnak, működik-e benne minden, amire éppen egyébként szükség lesz…
F.É.: Így van, a szállodákban minden adott, és főleg olyan bérlők szokták szeretni a szállodát, akiknek az exkluzív környezet fontos, illetve akik szeretnének cateringet – a szállodák erre fel vannak készülve.
SZ.N.: A Meety egyfajta piactér, tehát van keresleti és kínálati oldal. A kínálati oldalon vannak a bérbe vehető termek, és így a kínálati oldali célcsoportot a bérbeadók jelentik. A bérbeadói összetételről tudnánk egy kicsit beszélni, hogy kik a legfőbb célcsoportjaitok ezen az oldalon?
F.É.: Ahogy mondtam, annak idején a szállodákkal, szállodaláncokkal kezdtük a partnerhálózat építését…
SZ.N.: Milyen hosszan tart egy ilyen szállodalánccal való szerződés? Az én elképzeléseim szerint azért az egy év legalább körülbelül, hogyha valami keretszerződést akarsz velük kötni…
F.É.: Nagyon változó, mert kisebb szállodáknál, ahol a szállodaigazgatóval közvetlenül lehet tárgyalni, ott gyorsan lezongorázódik a szerződéskötés, de egy nagyobb láncnál ez valóban akár egy éves folyamat is tud lenni. Egyébként olyan szállodával is kapcsolatba kerültünk – és nagyon tetszik nekik a Meety –, akiknek külföldön is vannak érdekeltségeik, és ajánlották, hogy oda is kivinnék a Meety-t. Úgyhogy ez is egy izgalmas terület.
A szállodákon kívül kézenfekvő volt a közösségi irodák megkeresése, mert ők pontosan azt kínálják, amire a mi bérlőinknek szüksége van: tárgyalókat egy-két órára, vagy egy-egy napra. Emellett munkaállomásokat is egyébként – ilyeneket is szoktunk néha közvetíteni.
És vannak azok a cégek, akik teljesen mással foglalkoznak: könyvelőiroda, ügyvéd, a legeslegkülönbözőbb tevékenységi körök. Ott inkább az az érdekes, hogy hol van az irodájuk, és azon belül hogyan helyezkedik el a tárgyaló, tehát az ő zavarásuk nélkül be tud-e menni egy külső bérlő, illetve van-e nekik arra kapacitásuk, emberük, hogy beengedje-kiengedje azt a bizonyos társaságot.
SZ.N.: Nyilván minél kisebb az extra teendő, annál egyszerűbb velük szerződni, annál jobban szeretik a Meety-t…
F.É.: Így van. Az adminisztrációt teljesen levesszük a vállukról, hiszen nem kell egyenként szerződést kötniük, számlázniuk emellett nem kell hirdetniük ezt az egészet – ezt mi mind elvégezzük helyettük, nekik tényleg annyi a feladatuk, hogy egy-egy tiszta tárgyalót rendelkezésre bocsássanak, és beengedjék-kiengedjék a bérlőket. Aki ezt meg tudja oldani, annak érdemes velünk dolgoznia.
SZ.N.: Most körülbelül hány terem van fent nálatok?
F.É.: Már kétszázon felül van a kiadó termek száma, és az utóbbi időben fel is gyorsult a bővülés.
SZ.N.: „Zöldmezősen”, bozótharcosként, bozótról bozótra járva is szoktál keresni új helyszíneket? Például, ha meglátsz egy szállodát, akkor érzel valami késztetést, hogy bemenj?
F.É.: Abszolút érzek késztetést, hogy minden utamba kerülő potenciális bérlőhöz bemenjek! Ezt nagyon élveszm. megkeresem őket, vagy besétálok, és megkérdezem, hogy kit kell itt keresni. Az értékesítési vezetők teljesen nyitottak szoktak lenni a Meety-re, és olyan is egyre többször van, hogy már hallottak is rólunk, sőt, ők keresnek meg minket e-mailben, telefonon és érdeklődnek. A fő aggályuk az szokott lenni, hogy van-e fix költsége az egésznek, és amikor elmondjuk, hogy nincs, onnantól eléggé nyitott kapuk vannak előttünk.
SZ.N.: Szuper! Az én laikus tudomásom szerint nagyon sok irodánál akadályozva van, hogy albérletbe adják – ez nem probléma ilyen rövid távon? Amikor pár órára kiadják a tárgyalójukat, azzal nem szokott gond lenni?
F.É.: Nem, ezzel szerencsére nem szokott gond lenni, illetve nagyon ritka, hogy ezzel gond lett volna. Igazából olyannal volt már gond, hogy magánszemélyekkel viszont nem szerződünk, csak cégekkel. De az ritka, hogy magánszemély keresne meg minket kiadóként.
SZ.N.: Milyen élményeid voltak a bérlőkkel a Meety kapcsán? Milyen különleges ügyfelekkel találkoztál? Vagy nem volt még ilyesmi?
F.É.: Igazából mindig vannak érdekes esetek. Most például a napokban pont egy izlandi ügyfélnek segítünk: ő két héten keresztül itt van Magyarországon, és keresett egy helyet, ahova nyugodtan le tud ülni a laptopjával dolgozni, és még egy monitort is szeretett volna. Sikerült az egyik Partnerünknél megfelelő helyet találni neki, össze is kötöttük őket, úgyhogy oda jár pár naponta.
SZ.N.: Hogy talált meg ő titeket egyáltalán?
F.É.: Ő nem közvetlenül keresett meg, hanem a szállodában megkérte a recepcióst, hogy segítsen neki, a recepciós minket talált meg, és onnantól én segítettem neki.
SZ.N.: Szóval azért még foglalkoztok az ügyfelekkel személyesen is, nem csak a weboldal köti össze a kínálatot kereslettel… Hogyan zajlik általában a foglalás folyamata?
F.É.: Vannak olyan ügyek, amikor a bérlő automatikusan lefoglal egy termet – főleg visszatérő ügyfeleknél ez a jellemző. Ők már ismerik a felületet, és lefoglalják a jó bejáratott helyszínüket, vagy akár egy másikat.
A tapasztalat szerint nagyon sokan maguk sem tudják, hogy pontosan mit szeretnének – ilyenkor felhívnak vagy e-mailt írnak, mi pedig segítünk nekik, és ezt nagyon értékelik. Örülnek, hogy foglalkozunk velük, és igénylik is ezt.
Mi pedig látjuk, hogy nagyon sok mindent lehet automatizálni, és azt is, hogy melyik pontokon érdemes, melyiken nem. Például, amikor nagyon sok a paraméter egy bérlésnél, azt egyrészt nehéz lenne automatizálni, másrészt pont a nagyobb értékű foglalásoknál van sok paraméter, azokat pedig kár lenne elengedni az automatizálás kedvéért…
SZ.N.: Világos. Ki lenne az álombefektetőtök?
F.É.: Inkább arra gondolnék, hogy kinek lehet a Meety álombefektetés…
SZ.N.: Nagyon jó, ez volt a csillagos ötös válasz, köszönöm szépen…
F.É.: Szóval, szerintem például ingatlan területen olyan valakinek, aki mondjuk hosszú távú kiadásokkal foglalkozik, de a rövid távú kiadás piacán is szeretne jelentős szereplővé válni. Tehát a nagyobb Partnereink között is abszolút érdekes lehet valakinek, aki nem csak a saját ingatlanjaival szeretne jelen lenne ezen a piacon, hanem a partnerhálózatunkban rejlő lehetőségeket is ki tudná használni, tehát ezt az üzleti modellt is szeretné felvenni a portfóliójába.
SZ.N.: Beszéljünk arról, hogy mitől lesz nyereséges a Meety! Mi az üzleti modell lényege, hol, melyik ponton kerestek pénzt és hogyan működik a folyamat?
F.É.: Ahogy mondtam, a jutalékból élünk. A kiadók kihasználják a fölösleges kapacitásaikat, tehát kiadják az üresen álló, vagy nem teljesen kihasznált tárgyalóikat, a bérlők ezt kiveszik, és a kettő között van egy jutalék, amit mi megkapunk.
A bérlő a termeket ugyanazon az áron kapja meg, mintha közvetlenül fordulna a kiadóhoz, a kiadó pedig megspórolja a reklámozás, adminisztráció, satöbbi költségeket rajtunk keresztül, tehát neki megéri a jutalékunkat kifizetni.
Az igény teljesen egyértelműen megvan és növekszik mindkét oldalon, viszont, amiért most a befektetésre szükségünk van, az az, hogy ugorjunk egy nagyot, és komoly reklámkampányba kezdhessünk, hogy a bérlők még jobban megismerjék ezt a modellt. Aki már ismeri, az használja.
SZ.N.: Világos. Bízunk benne, hogy a sharing economy-é a jövő. Osszuk meg a közösséggel azt, amink van, ne álljon semmi üresen, kihasználatlanul, legyen az egy autó, legyen az egy terem, legyen az a tudás, vagy bármilyen más szolgáltatás! Ez szerencsére trendi önmagában is, és szerintem a pandémia egy kicsit talán olyan szempontból használt, hogy érzékeltette, mennyi feleslegesen fenntartott helyszín van, és – ha jól értjük a munkaerő-piaci trendeket is -, rengetegen nem, vagy sokkal kisebb mértékben tértek vissza az állandó irodahasználatra.
Tehát a home office egyrészt a pandémia miatt, másrészt a technológiáknak köszönhetően is sokkal erőteljesebb. Viszont nyilván rengetegszer van mégiscsak szükség termekre, különböző eseményekre, különböző helyszíneken, különböző felszereltséggel – erre pedig kiváló megoldásnak tűnik a Meety.
Műszaki paraméterek alapján is lehet szűrni? Ha én azt akarom, hogy mondjuk egy nagy kivetítős tárgyalóm legyen egy konferenciarendszerrel – amim nincs, hiszen miért vennék arra, hogy egyszer-egyszer konferenciát szervezzek -, akkor meg tudom nézni, hol van ilyen hozzám legközelebb?
F.É.: Természetesen. Ez az egyik lényeges funkciója a Meety-nek, hogy paraméterek alapján is tudjál szűrni.
A parkolási kérdések, amik leggyakrabban felmerülnek egyébként. A kivetítési lehetőség már olyan alapelvárás, hogy szinte minden termünkben van. A catering még egy nagy kérdéskör – ezen a téren nagyon különbözőek a lehetőségek a kiadóknál…
SZ.N.: A szállodákban viszont adott a catering, úgyhogy a szállodapiac nagyon szexinek tűnik, hiszen több ezer szálloda van… Feltételezem, hogy náluk ezek a termek nincsenek éjjel-nappal vannak kihasználva, viszont takarítják, fenntartják, karbantartják őket. Úgyhogy ezen a területen valószínűleg nagyon gyors növekedésnek tud indulni a Meety. Ráadásul a szállodák tipikusan nagyon jó helyeken vannak, tehát közlekedésileg, parkolás tekintetében és minden szempontból meglévő infrastruktúra az, amit itt újra tudnak értékesíteni, úgyhogy bízunk benne, hogy akkor itt egy nagy ugrás kezdeténél tudunk befektetni a Meety-be.
Kérlek, befejezésül mondj valamilyen „tól-ig” árat a Budapest környéki termekre!
F.É.: Nagyon népszerűek mostanában a kis coaching szobák – ezekből nálunk nettó 2600 forint per óra a legolcsóbb terem. Aztán el lehet menni a több tízezer forintos óradíjig, illetve bizonyos esetekben minimum fél napra – egy napra kell bérelni – ez már akár több százezres nagyságrend, de ezek már szállodai báltermek.
SZ.N.: Saját tapasztalatból tudom, hogy például egy ilyen bálterem helyszíne nagyon kényes kérdés… Nagyon sokat kell beletennie egy alkalmi rendezvényszervezőnek, ha egy nagyobb létszámú eseményt meg szeretne szervezni. Az egyetemi hallgatóimtól is tudom, milyen nehezen szoktak termet találni, mennyit keresgélnek – nekik is lehet ajánlani a Meety-t…
F.É.: Épp egy diákszövetkezet bérelt nálunk termeket egyébként nemrégiben. Azért bálterem és bálterem között is van különbség… Nekünk az a célunk, hogy minél színesebb legyen a kínálat: árban is, minőségben is mindenfélét elérjenek az ügyfelek, hiszen különböző igényekkel jönnek hozzánk.
SZ.N.: Szuper! Amikor én bérlőként megnyomom az adott terem gombját, ami megtetszik, mikor fizetek?
F.É.: A foglalási igényről kap egy értesítést a kiadó, és ha ő visszaigazolja, hogy tudja fogadni azt a bérlőt, akkor mi azonnal kiállítjuk a számlát és előre kell fizetni átutalással vagy kártyával – így biztonságban van a kiadó. A lemondási feltételek különbözőek – mi mindig a kiadó Partner a lemondási feltételeihez igazodunk. Ez ott van az adott terem adatlapján – egyszerűbb tárgyalók esetében egyébként jellemzően 24 órán kívül még le lehet mondani a foglalást ingyenesen, de nagyon ritka szerencsére a lemondás.
SZ.N. – A múltkor mesélted, hogy amíg bejáratódik minden, és kezelhető mennyiségű ügy van, oda is szoktatok telefonálni a kiadókhoz, hogy minden rendben menjen.
F.É.: Telefonálásra már nem mindig van szükség, mert egy automatikus e-mail kiváltja ezeket a fölösleges telefonköröket. Inkább akkor telefonálunk, ha van valami plusz igény, amit egyeztetni kell. Tehát egy egyszerű foglalásnál már legtöbbször nincs szükség telefonálgatásra.
SZ.N.: Akkor nagy izgalommal várjuk az emelkedő user számról, emelkedő teremszámról szóló grafikonokat és beszámolókat, és bízunk benne, hogy felpörög a kampány, és mindenki rájön, hogy ez az ártalmatlannak tűnő, feltűnést kerülő webapplikáció mennyire hasznos és milyen piacra tud ezzel kilépni, milyen értékes felvásárlási célponttá is válhat a jövőben azoknak, akik az ingatlanpiac számos szegmensében érdekeltek, hogy legyen egy olyan, rövid távú bérletet is biztosító szolgáltatás a portfóliójukban, amellyel eddig ők maguk nem foglalkoztak. Úgyhogy bízunk ennek a nagy sikerében, és köszönöm szépen, hogy eljöttél hozzánk!