#TŐKEPORTÁL PODCAST
Hajdú Szabolcs, a Qualinnova Consulting Kft. alapítója, ügyvezetője | Kanapé Pitch vol 71. | Tőkeportál Podcast
A Tőkeportál Kanapé Podcast mostani epizódjában Hajdú Szabolccsal, a Qualinnova Consulting Kft alapítójával, ügyvezetőjével Szeles Nóra beszélget a startup-befektetések mögötti átvilágítási és controlling munkáról. Szabolcs beszámol a Kanapén már szintén bemutatott Duda Ernővel közös, a startup világban is nagy visszhangot keltő sikertörténetük, a SOLVO Biotechnology sikeres, és többszörös eladása során szerzett tapasztalatairól. Emellett, Szabolcs aktív tagja a Creative Acceleratornak, ahol korai fázisú – főként – élettudmányi befektetéseket menedzselnek, amelyről szintén szó esik. Szabolcs mentorként is tevékenykedik a Tőkeportál Mentorplaftormján, ahol előzetes egyeztetés után igénybe vehető a szakértelme, segítsége.
A beszélgetés során Szabolcs részletesen mesélt a szakmai hátteréről és tapasztalatairól. Bemutatta, hogyan indult a szakmai pályafutása, és ehhez honnan merített motivációt. Több hazai és külföldi diplomát is szerzett, Japánban is tanult vállalkozásfejlesztési módszertanokat, de emellett az empirikus tapasztalatszerzésre is összpontosított. Egy építő és szerelőipari cégnél eltöltött kényelmes 16 év után úgy döntött, hogy radikálisan változtat, és egy igencsak kockázatos, ám annál nagyobb misszióval bíró cégnél vállalt munkát, amikor 2008- ban csatlakozott a Duda Ernő által alapított Solvo Biotechnológiai vállalathoz, ahol a gyakorlatban tapasztalhatta és tanulhatta meg a stratégiai kontrolling és mérhetőség fontosságát: elmondta, hogyan kellett kreatívan és kitartóan küzdeniük a cég túléléséért. Az évek során olyan kihívásokkal találták szemben magukat, mint a fejlesztések finanszírozása miatti folyamatosa tőkehiány, vagy az erős nemzetközi versenytársak. Meg kellett találniuk az egyensúlyt és ki kellett tapasztalniuk, hogy honnan lehet pénzt bevonni, milyen feltételekkel, és hogyan lehet ebben lavírozni. Sikerült ezt megtapasztalniuk és megtanulniuk, és ez volt az a pont, amikor pontosan ki lehetett tapintani, hogy megtörtént a stratégiaváltás, amitől rövid idő alatt pozitívra fordult a jövedelemtermelő képességük. Az egyik kulcsfontosságú mérföldkő az, amikor az Amerikai Egyesült Államok piacán a korábbi disztribútor helyett, egy saját leányvállalatot alapítottak, amivel jelentős növekedést értek el.
A stratégiaváltás során három nemzetközi kollégától megváltak, és átszervezték a céget, aminek keretében azoknak adtak hatáskört, akikről alapvetően tudták, hogy képesek és alkalmasak a feladataik megoldására, csak a külföldi kollégák árnyékában dolgoztak korábban. Őket motiválták dolgozói részvényekkel, és a másik oldalról pedig az értékesítés fejlesztésére törekedtek. A nemzetközi értékesítésben kitaláltak új marketing elemeket. Akkor már egyértelműen látszódott, hogy az a réspiac, amin ők is jelen voltak, világviszonylatban is vezető a szerepük. Szakmailag ezt a vezető pozíciót próbálták saját szervezésű szakmai konferenciákkal megerősíteni, ami eredményes is lett. Emellett, Amerikában kellett találniuk egy nagyon jó értékesítőt, s ez szokott lenni a startupok nagy kihívása. Bejött a választás, az a munkatárs mai napig a Charles River egyik legjobb sales munkatársa. Főként a szolgáltatások értékesítésére helyezték a hangsúlyt, gyakorlatilag transzporter kölcsönhatásokat vizsgáltak a gyógyszerfejlesztés preklinikai fázisában.
A SOLVO-ból való kiszállás óta ismét a Qualinnova áll a fókuszban. Csapatával idővel mind a cégek, mind magán- és állami tőkealapok részére is elkezdték a tőkebefektetés eredményes megvalósulását támogató stratégiai, pénzügyi tanácsadással, riportkészítéssel, komplex back-office rendszerek kialakításával, belső folyamatok optimalizálásával, illetve speciális kérdésekre kiterjedő számviteli és adótanácsadással foglalkozni. Ma már nem csak cégértékelés területén, hanem exitre felkészítés területén is vannak tapasztalataik és referenciáik. Mind a céltársaságok, mind a befektetők szemszögéből ismerik a piac működését. Könyvelői back-office csapatuk, valamint kontrolling és pályázati üzletágban dolgozó munkatársaik segítségével hatékonyan tudják támogatni a transzparens működési keretek kialakítását.
Szabolcs kiemelte a stratégiai gondolkodás és a hatékonyság fontosságát a startupok életében. Elmondta, hogy a sikeres stratégia kialakításának és a mérhetőségnek nagy szerepe van abban, hogy egy startup sikeresen fejlődhessen és túlélhessen a kezdeti nehézségeken. A beszélgetés végén összefoglalta, hogy a Qualinnova miben különbözik más tanácsadó cégektől és miben nyújtanak hozzáadott értéket a startupok számára. Emellett, javasolt néhány tanácsot azoknak, akik a startup világban szeretnének sikeresek lenni.
A beszélgetés végén szó esett Szabolcs civil tevékenységéről, amelyet 2006 óta végez a Rotary nemzetközi jótékonysági szervezetében. Ennek keretében volt a Nemzetközi Alapítványnak a vezetője, folyamatosan dolgozik az ifjúsági csereprogram, ifjúsági klubok fejlesztésén, valamint a nemzetközi kapcsolatokkal, nemzetközi projektek fejlesztésével.