#TŐKEPORTÁL PODCAST
Hudák Tibor, az I Love Póló alapítója | Kanapé Pitch vol 73. | Tőkeportál Podcast
A Tőkeportál Kanapé Podcast mostani epizódjában Hudák Tibivel, az I Love Póló alapítójával beszélget Szeles Nóra a kampányáról, illetve a márka történetéről, csapatáról, jelenlegi és jövőbeli terveiről. Tibit a kampány kapcsán ismertük meg, egy nagyon fiatal, nagyon agilis vállalkozóról van szó, aki szeretné átadni ezt a vállalkozó jókedvét az őt követőknek, és természetesen befektetőinek is, akikből már van szép számmal, jó sok, hiszen nagyon gyorsan elérte a kampány az 50 százalékot.
Az I Love Póló nem az első vállalkozásom, és igazából mindig is vállalkozói szellemű voltam. Középiskola után hangtechnikusi képzést végeztem, de sosem dolgoztam benne, mert rájöttem, nem vagyok műszaki beállítottságú ember. Mindig is saját projektekből éltem. Az I Love Póló előtt több vállalkozásba is belekezdtem, például egy zenei közösségi finanszírozási weboldal építésébe, ami nem úgy sikerült, ahogy azt elterveztem. Előtte és közben hangstúdiót üzemeltettünk, de ebből inkább egy házfelújítási projekt lett, mert először helyre kellett hozni az épületet. Szóval inkább voltam ács ebben az időszakban, mint vállalkozó, mert bizony a tetőt is mi cseréltük le. Mindeközben pedig dobolást oktattam, sokáig ebből éltem. Amikor egyedül maradtam a vállalkozási ötleteimmel pólónyomtató eszközökbe fektettem, mivel láttam benne potenciált. Elsőként dobosoknak készítettem pólókat, de túl szűk volt a célcsoport. Az I Love Póló létrejöttekor bővítettem a célcsoportot. A műhelyem egy panellakás szobájában volt, és mindenemet beleadtam, mert most már önállóan kellett megélnem. Az I Love Pólónak sikeresnek kellett lennie, nem volt több lehetőségem, így kitűztem a célt, hogy Tatabánya legjobb pólónyomtatójává szeretnék válni.
Örülök annak, hogy ezt megosztottad, mert kevesen szokták a bemutatkozást a kudarcélményeikkel kezdeni. Az kicsit megütötte a fülem, hogy Tatabánya legjobb pólókészítője leszel, a tatabányai pólópiac az olyan őrületesen nagy verseny?
Kezdetben a városi ismertség és a helyi piac meghódítása volt a célom. Azt vallottam, hogy először helyben kell sikeresnek lenni, majd ezt követően terjeszkedni. Ezen stratégia eredményeként több helyi pólóüzlet nem bírta a versenyt velünk, és bezárt, mivel mi hatékonyabban szólítottuk meg a vásárlókat. Az I Love Póló 2016-ban indult és 2020-ig folyamatosan növekedett. A 2020-as vírusválság azonban új kihívások elé állított minket. Ahelyett, hogy feladtuk volna, a válság inspirált arra, hogy alkalmazkodjunk és fejlődjünk. Azon gondolkodtam, hogyan lehetünk még nagyobbak és hogyan alakíthatjuk vállalkozásunkat válság- és vírushelyzetállóvá. Ennek eredményeként jött az ötlet, hogy franchise hálózattá alakítsuk az I Love Pólót, mert úgy éreztem, csak így tudunk hosszú távon túlélni.
Mesélj arról, hogy mit jelent az, hogy franchise márkát alakítottál ki?
Franchise hálózatként célom volt az üzleti modell lemásolása. Ami Tatabányán működött, azt más városokban is alkalmazni lehet. 2020-ban Facebook hirdetéssel partnereket kerestem, és hamar megtaláltam az első három franchise partnert. 2021. áprilisára már négy üzletünk volt, miután gyorsan betanítottam a partnereket.
Mit jelent az, hogy valakinek eladod a franchise-t, mit vesz és te hogyan felügyeled ezt? Van ennek olyan jogi háttere, amit a Franchise márka tulajdonosának be kell tartania.
Egy franchise rendszer jól strukturált és világos keretek között működik, annak ellenére, hogy nincs kifejezetten erre vonatkozó jogi környezet. Minden partnerünkkel egy franchise szerződést kötünk, amely meghatározza a kölcsönös jogokat és kötelezettségeket. Emellett rendelkezünk egy franchise kézikönyvvel is, amely részletesen leírja az üzleti folyamatokat és azok működtetését.
Az első boltunk, amely mintaként szolgál a többi üzlet számára, ami akkor már több mint négy éve működött sikeresen. Ebben az időszakban rengeteg tapasztalatot szereztünk, amelyeket most átadunk a franchise partnereinknek. A kézikönyv mellett egy három hónapos képzési programot is kínálunk, amely során a partnerek megismerik a pólónyomtatás minden fortélyát. Bár a technikai rész nem túl bonyolult, a franchise rendszerünk valódi értéke a márka és a marketing erejében rejlik. Rengeteg marketing feladatot átvállalunk, például hirdetéseket kezelünk nekik Google-ban, Facebookon, a kampányainkban részt vesznek, tehát abszolút marketing szemszögből van nagyon nagy értéke szerintem az I Love Polo Franchise-nak. A marketing terhét próbáljuk levenni a franchise partnereink válláról.
Több mint 20 ezer különböző mintával rendelkezünk, amelyeket nem csak pólókra, hanem bögrékre és egyéb ajándéktárgyakra is nyomunk. A franchise partnereinknek joguk van ezeket a mintákat használni, ami jelentős értéket képvisel. Emellett mi magunk szolgáljuk ki őket az alapanyagokkal, így nem kell nekik külön kutatniuk vagy kísérletezniük. Pontos útmutatást adunk a termékek elkészítéséhez, garantálva a minőséget. Ezen termékekre ráadásul egyedülálló módon hároméves mintakopás garanciát is vállalunk.
A franchise üzleteknek van valamilyen díja szerződéskötéskor, vagy ez jelenleg még ingyenes?
A belépési díj az 1,5 millió forint. Ezen felül felmerül még a gépeknek a díjai, vagy az üzletberendezés költsége. Az értékesítések után pedig egy tíz százalékos Royalty van havonta, ami egy folyamatos díj a franchise rendszernek.
Kik a főversenytársaitok? Mondj egy-két egy hasonló vállalkozást!
A pólónyomtatási piac telített, és a verseny erős, ami kihívásokat jelent a kiemelkedés szempontjából. A versenytársak ismerete nélkülözhetetlen, de az innováció az, ami igazán megkülönböztet egy vállalkozást.
A print on demand platform irányba történő elmozdulás egy olyan lehetőség, amely lehetővé teszi az felhasználók számára, hogy saját terveiket osszák meg és profitáljanak belőlük.
Bár a Pólómánia már régóta a piacon van itthon, és foglalkozik a print on demand szolgáltatással, de azt gondolom nem a platform fejlesztés a fő céljuk. A külföldi óriások, mint a Red Bubble, jó példák arra, hogy milyen irányba lehet fejlődni és milyen lehetőségek vannak a piacban. Az ilyen nagy szereplőktől való tanulás és inspirálódás, miközben saját egyedi értéket és helyi relevanciát hoznak a piacra, kulcsfontosságú lehet a sikerhez.
Ha minden álmod teljesül, akkor mit fog ez jelenteni két-három éven belül, hogy nemzeti vizekre evez az I Love Póló?
A vállalkozás célja, hogy először stabilan működjön hazai piacon, mielőtt nemzetközi terjeszkedésbe kezdene. Bár a nemzetközi piacra lépés fontos cél, az elsődleges prioritás a hazai piac teljes kihasználása. A nemzetközi terjeszkedés 2024 végére van tervezve, kezdve a környező országokkal.
Az I Love Póló két fő üzleti modellre épül: egy print on demand platform, ahol a designerek feltölthetik terveiket és a vásárlók megvásárolhatják azokat, valamint egy franchise hálózat, ahol a partnerek gyártják ezeket a termékeket. A nemzetközi terjeszkedés során először digitálisan lépünk be az új piacokra, felmérjük az igényeket, majd a franchise hálózatot is bevezetjük az adott országban. A helyi franchise üzletek létrehozása lehetővé teszi a gyors reagálást a helyi piaci igényekre és csökkenti a logisztikai költségeket, mivel a termékek helyben készülnek.
Körülbelül hány póló eladása szükséges ahhoz, hogy ez megtérüljön? Honnantól lesz nyereséges üzlet?
Tulajdonképpen én azt szoktam erre mondani, hogy ha a térülést nézzük, akkor legalább egy évre szükség van. Maga az eszköz sem drága, amivel dolgozunk. Ez hamar meg tud térülni, és szerencsére utána csak termel folyamatosan.
Egy designer honnan tudja, hogy neki megéri feltölteni a mintákat?
Az I Love Póló célja, hogy a hazai tervezőket egy jól működő Print on Demand platformhoz csábítsa. Sok tervező már használta a külföldi platformokat, és várta, hogy Magyarországon is elérhetővé váljon egy hasonló szolgáltatás. Bár a platform még fejlesztés alatt áll, a tervezők látják a potenciált benne.
A tervezőkkel való kapcsolatfelvétel első lépéseként a Facebookon hirdetésekkel kezdtük el. Facebook csoportban élő videók segítségével tanítom a designereket különböző technikákra, mint például a Facebook-hirdetések indítása vagy az eladható dizájnok készítése. Bár nem minden tagja a csoportnak grafikus, a platform célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sikeres dizájn készítését. Ezen oktatási erőfeszítések eredményeként egy könyv is született, az „Úristen POD-ozom”, amely már háromszáz példányban kelt el.
A platformon már vannak sikeres felhasználók, akik jelentős jutalékot kerestek a munkájukkal. Folyamatosan arra ösztönözzük és oktatjuk a designereinket, hogy kihasználják a platform által kínált lehetőségeket és növeljék bevételeiket.
Mesélj egy kicsit még a csapatodról, kikkel dolgozol együtt.
Az I Love Póló csapata, ha szigorúan nézem, akkor igazából kettő főből áll. Ha kicsit ezt tágabban vesszük, akkor nyilván ott vannak a franchise partnereink, akiket ugyanúgy a csapat tagjaként tartunk számon. Muszti Anett a társam, ő viszi a kommunikációt, a marketinget, sokszor a franchise partnerekkel való kapcsolattartást. Én pedig kitűzöm az irányt, viszem a céges dolgokat, de sokszor keverednek a feladatok. Szóval mi ketten vagyunk, ezért szinte olyan, mintha mindenki mindent is csinálna, azonban dolgozunk külsős partnerekkel, mert természetesen mindenre nem vagyunk elegek. A befektetés egyébként azért is fontos, hogy a csapatot is tudjuk bővíteni.
Végezetül érdemes még arról beszélni, hogy ismered-e a befektetőid egy részét, és ők mit mondtak neked, hogy miért gondolják azt, hogy ez jó buli beszállni a kampányba.
Az emberek különböző okokból kötődnek az I Love Pólóhoz. Sokan azért, mert személyesen ismernek és bíznak bennem, míg mások a vállalkozásban látott potenciált értékelik. Néhányan a portfóliójuk diverzifikálását keresik, míg mások a jövőbeni lehetőségek iránti kíváncsiság miatt csatlakoznak. A közösségi finanszírozás lényege a közösség, és a benne lévő kapcsolatok erősítése. Fontos, hogy a befektetők és a közösség tagjai is érezzék a kapcsolódást a vállalkozással, és kommunikálják annak értékeit. Emiatt kezdtem el aktívan keresni a jelenlegi befektetőinket, hogy megosszák velünk és másokkal is, miért választották az I Love Pólót, mert hiszem, hogy a közösség ereje és támogatása nélkülözhetetlen a sikerhez.
Hogyan akarod látni az I Love pólót 10 év múlva? Mi jusson az I Love Póló nevének elhangzásáról eszébe a leendő ügyfelednek, és milyen körben, földrajzilag, milyen körben legyen ismert a márkanév?
Hogyha a szememet becsukom, akkor látom magam előtt, hogy többen vagyunk, egész Európában ott vagyunk, és akár digitálisan vagy a franchise hálózatokkal, sokan vagyunk, sok vásárlónk van. Tehát én abszolút ezt látom, hogy az I Love Pólóról legelőször az kell eszébe jutnia az embereknek, hogy mi vagyunk az az egyik legnagyobb print on demand gyártó Közép-Európában, akitől megéri vásárolni, és mondjuk megéri designerként is fent lenni. Ebben abszolút nagyot gondolok, és az az érdekes, hogy ezt nem látom egyáltalán se elérhetetlennek, se megvalósíthatatlannak.