#TŐKEPORTÁL RENDEZVÉNY
Kanapé Pitch & befektetői találkozó Vol. 51. | Milyen eredményeket ért el az Express Innovation Agency az első félévében, és mi a helyzet a Microsoft for Startups tájékán?
A Kanapé Pitch 51. epizódjában ezúttal a Tőkeportál irodájából jelentkezünk be, a legutóbb alkalommal is használt újfajta, hibrid módon: az epizód egy részét korábban felvettük, ugyanakkor az adás időzítésével ugyanúgy lehetővé tesszük a kérdezést élőben, a szereplők pedig online, real-time válaszolnak!
#Támogatónk
#Vendégek
A Tőkeportál kiemelt missziója a hazai startup-ökoszisztéma aktív támogatása és fejlesztése, ezért minden alkalommal neves szakértők osztják meg tapasztalataikat a Kanapé Pitch közönségével.
Vendégünk:
- Berkovics Dalma | a Microsoft for Startups Budapest vezetője
- Szlavik Péter | EDUardo, alapító és CEO
- Barathi Tamás | Blue Colibri App, alapító és CEO
- Kölkedi Krisztián | Express Innovation Agency, vezérigazgató-helyettes; HSUP, alapító
A Syrius, Sztárüzenet, TRIP, Blundee és a Recash kampánygazdái is ismertetik a legújabb fejleményeket és híreket a közösségi kampányok kapcsán.
#Témák
Kölkedi Krisztián – Express Innovation Agency, HSUP (00:20 – 21:44)
Krisztiánt már láthattuk egyik korábbi Kanapé Pitch adásunkban decemberben, ahol az Express Innovation Agency indulását jelentette be, és most azért jött, hogy beszámoljon a közel fél éves zárásról.
A feladatok számának növekedésével párhuzamosan nő a feladatok súlyossága is, amiknek ellátására már nyolcszorosára nőtt a munkavállalóik száma, hogy mindenki saját képességéhez mérten teremthessen meg egy fenntartható állapotot. Bár a marketingre még nem is igazán fordítanak nagy figyelmet, egyre több meghívást kapnak szereplésekre, ami azt mutatja, hogy a szektornak igénye van az ő tevékenységükre. Számtalan kkv és startup keresi meg őket egy-egy probléma megoldásával, partnerkereséssel vagy akár nemzetközi piacelemzéssel kapcsolatban. Ezekre mindig nyitottak, és ha a problémára nincs is megoldásuk, mindig segítenek megtalálni a megfelelő kapcsolatokat.
Az ügynökség egyik legsikeresebb projektje, a Hungarian Startup University, a igen nagy népszerűségnek örvend: immáron 27 egyetemmel együttműködve, a hallgatók és a projektek száma megduplázódott, így több mint 4000 hallgató és 200 projekt jelentkezett legutóbb, ami közel 600 millió forintos ösztöndíjat jelent összesen. A program az egyetemeken 2 féléves online kurzust kínál, komplett tananyaggal, amiket akár telefonról vagy tabletről is el lehet sajátítani, le lehet belőlük vizsgázni bárhonnan – nincs helyhez vagy időponthoz kötve. A legsikeresebb projektek az országos döntőbe, a demo day-be kerülnek, ahova a szervezők számos befektetőt is meghívnak, s így akár tőkebevonásra is sor kerülhet. Bár még teljes mértékben állami támogatású a projekt, így a költségvetésből adódóan 3-5 évre látnak előre, Krisztián bízik abban, hogy folyamatosan ki fog tolódni ez a pár év. Ezt támasztja alá a már 8 nemzetközi megkeresés is, amik licensz-megállapodással elindítanák saját országaikban is a programot. Már folynak a tárgyalások, és az előzetes kalkulációkból elmondható, hogy már három ilyen megállapodással önfenntarthatóvá válnának. A program eképpen skálázható, ami elősegíti, hogy a vállalkozó szelleműek egyre több segítséget kapjanak a nemzetközivé váláshoz, valamint egyre több tudást és motivációt, hogy vállalkozzanak.
A HSUP projekt mellett kiemelkednek még a nemzetközi tanulmányútjaik is, vagyis ahogy Krisztián nevezi, a business tour, amiknek nem az a célja, hogy exportáljanak vagy eladjanak magyar startupokat külföldre, hanem az, hogy a jelentkezést nyert startupok networkingeljenek, tanuljanak más országok üzleti kultúrájáról és megismerjék a nemzetközi piacokat. Ennek kapcsán vittek már ki startupokat Las Vegasba a CES-re, következő úticéljuk pedig egy torontói konferencia lesz, hiszen ezeken a látogatásokon akár olyan tanácsokat is kaphatnak a startupok, amiket megfogadva később akár több hazai befektetőt is meggyőzhetnek. Ezeknek a túráknak most még átvállalják a teljes költségét, később azonban a startupnak önköltséget is bele kell tennie, hogy komolyan vegye és érezze a súlyát, am akkor is csak egy körülbelül 10%-os önerő befizetésére lesz szükségük.
A projektek célja összességében az, hogy megmutassák már a középiskolásoknak, hogy ők akár a nemzetközivé válásig fogják a kezüket, megtanítják, hogyan lehet elkezdeni vállalkozni, de a döntés, hogy valaki valóban alapít-e egy startupot, az már az alapító kezében van.
Toma Zoltán – Syrius (21:45 – 24:35)
Toma Zoltán, a Syrius vezérigazgatója örömmel számol be a kampány zárt szakaszának elindulásáról.
A mi sikerünk a Tiéd is! – ez a jelmondata a kampányban, ha ők fejlődnek, akkor a befektetésért járó értékpapír is értékesebbé válik a piacon. Befektetőként pedig nem csak a startup világba láthatsz bele jobban, hanem a Syrius életébe is. Azt is megtudjuk, hogy a vállalat a teljes évre kitűzött megrendelési állományának értéke három hónap alatt elérte a 45%-ot, ami hatalmas teljesítmény!
A befektetőket három féle kedvezmény is biztosítanak:
- 1 millió forint befektetésig: a kisbefektetők 3 év után exitálhatnak, az addig felhalmozódott osztalék pedig kifizetésre kerül a névértékkel együtt
- 1-5- millió forint befektetés között: a befektetők 5% cégértékkedvezményt kapnak, az exitálás pedig 3 év nekik is lehetséges
- 5 millió forint befektetés felett: a befektetők számára 7,5% cégértékkedvezményt biztosítanak
Aki szeretne egy 15 éve, stabilan működő nehézipari cégbe, annak itt a remek lehetőség!
Nyics Viktor – Sztárüzenet ( 24:35 – 27:55 )
Nyics Viktor, a Sztárüzenet kampánygazdája kihangsúlyozza, hogy április 18. a kampány lejárati dátuma, eddig van lehetőség részvényt vásárolni a vállalatból. Hogy ez sok egyéni befektetővel fog záródni vagy esetleg néhány nagybefektetővel, az hamarosan kiderül. Mindenesetre már izgatottan várják, hogy a kampány után még nagyobb erővel dolgozhassanak a projektjük további fejlesztésével.
Bár érzékelik ők is a háború negatív hatásait, a forgalmon az látható, hogy a tartalomalapú jótékonyság továbbra is hatékony eszköz. Bármi is történjen, a víziójuk változatlan marad: a fogyasztók és a tartalomkészítők közé egy könnyen járható híd építése, amivel örömszerző és felejthetetlen ajándékkal lepheti meg bárki szerettét.
A platformon már most több sztár található meg, mint más influencer agency-nél vagy koncertszervező platformon. Tehát a legnagyobb magyar sztárplatform már létezik, már csak a további szolgáltatások építése van hátra.
Az első évben több mint 150 ezer látogató jött az oldalra, ami közel 3 és fél millió forintos forgalmat generált. Ahhoz, hogy ezeket a számokat megtöbbszörözzék, sok más funkciót is ki szeretnének dolgozni, mint például a már elérhető letölthető extrát, amin keresztül közvetlenül a sztárok egyedi tartalmait lehet megvásárolni.
De folyamatban van a kereskedelmi videók megrendelésének lehetőségének kidolgozása is. A letölthető.hu, ami a magyar digitális tartalmak webáruháza, ahol bárki könnyen értékesítheti digitális tartalmait vagy a pótolthatatlan.hu, ahol a készítéstől a vásárlásig mindent megtalálhatnak az NFT készítők és gyűjtök pedig szintén újabb lépcsői annak a bizonyos hídnak!
Aki szeretne ennek a víziónak a megvalósításában részt venni, most egyszerűen vásárolhat magának személyre szóló részvényt.
Korchmáros Sára – RECASH ( 27:56 – 29:27 )
Ma indult el a RECASH kampánya! – erről számol be Korchmáros Sára, a RECASH kereskedelmi vezetője.
A RECASH egy olyan mobilapplikáció, amely a felhasználók szemszögéből teljesen automatikus, vásárlásokat követő cashback-et ad. Emellett egy olyan marketingplatform is, amely a programban résztvevő partnereik számára egy egyedülálló marketingeszközt biztosít, amellyel rendkívül hatékonyan lehet a versenytársak vevőit targetálni, elcsábítani és hosszútávon megtartani. A RECASH üzleti modelljét a 2019-ban elfogadott EU-s PSD2 rendelet teszi lehetővé, amely biztosítja a banki tranzakciós adatok szabad áramlását pénzforgalmi intézetek között. A PSD2 célja az innováció elősegítése a pénzügyi szolgáltatások terén.
A Tőkeportálon most induló közösségi finanszírozási körük a 120M Ft-os tőkecélig lesz elérhető. Elmondható, hogy az előregisztrációk alapján felmért befektetési igények összege már most elérte a maximum tőkecélt. A kampány során azonban egy-egy befektetőnek többször is van lehetősége befektetni. A kampány lezártát követően a jövőben a RECASH nem tervez újabb közösségi finanszírozási kört indítani. Aki most a részvényesük lesz, az 1.9 Mrd Ft-os cégértéken szerez részesedést.
Berkovics Dalma – Microsoft for Startups (29:28 -36:09)
Berkovics Dalmával, a Microsoft for Startups hazai vezetőjével korábban a Startup Szilveszter különkiadásunkban már beszélgettünk a program működéséről. Most aktuális híreiről lesz szó, és még két, a programban résztvevő startupot is hozott magával.
Dalma elmondja, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben, ma már most folyamatosan lehet jelentkezni a Startup HUB-ba, és nem csak B2B, hanem B2C vállalkozásként is, sőt, már ötletfázisban, míg korábban erre csak scale-up-oknak volt lehetősége. Ugyanis az érettebb fázisú vállalkozások már sok üzleti döntést meghoznak, kifejlődik az alkalmazott technológiájuk, így kevésbé nyitottak a váltásra. Ezért minél hamarabb szeretnének belefolyni a kialakításba, hiszen minden életszakaszban más segítségre van szükségük: mentorálás vagy éppen nemzetközi piacra jutás. Nemrég érkezett hír, hogy az első regionális startup versenyen két magyar startup is bejutott a legjobb 5 startup közé!
Az ötletfázisnál 4 különböző szintet különböztetnek meg, és míg a legalacsonyabb szintnél 1000, addig a legmagasabb szintnél már akár 120 ezer dolláros kreditösszeget biztosítanak a startupok számára. A programban 4 évig van lehetőség részt venni, de nem csak erre az időszakra fókuszálnak, ugyanis a cél az, hogy hosszútávú, akár több 10 éves partneri kapcsolatokat alakítsanak ki. Dalma most körülbelül 50 startuppal foglalkozik, akiknek változók az igényeik. Akik igazán céltudatosak, azokkal akár hetente sor kerül megbeszélésekre, míg, akiknél még nem tisztultak ki igazán a célok, velük havi egy-két alkalommal.
A program nagymértékben segíti elő a startupok nemzetközi piacra jutását. Egyrészt a Microsoft segítségével számtalan kapcsolat rendelkezésükre áll. Másrészt, az Azure Marketplace -re (online piactér) bekerülhetnek többek között a programban részt vevő startupok. akik szolgáltatásaikat ezen keresztül tudják értékesíteni nagyvállalatok. Ez nagyban leveszi az adminisztratív terheket a startupok válláról illetve hatalmas bizolomépítő szerepe van., Mint Dalma elmondta, egyre több startup tekint a Microsoft piacterére úgy, mint egy sales csatorna, amit a nemzetközi terjeszkedés folyamán előszeretettel használ.
Kiemelendő a jó hír, hogy a februári Microsoft CEE Startup Awards – regionális startup versenyen két magyar startup is bejutott a legjobb 5 startup közé!
Szlavik Péter – EDUardo (36:10 – 45:06)
Szlavik Péter, az EDUardo alapítója és CEO-ja elmondja, hogy a vállalat üzleti szimuláción keresztül biztosít tanulási lehetőséget, ahol összetett gazdasági témák és kérdések kapcsán létrehozott szimulációkon mehetnek keresztül a felhasználók. Péter évekig oktatott a BGE-n, ahol azt figyelte meg, hogy teljesen más beszélni egy problémáról, mint a gyakorlatban átélni azt, éppen ezért kiváló segítség egy üzleti szimuláció, ahol még kockázat sincsen, elölről kezdhetőek az események, hogy lehessen belőlük tanulni.
2019-ben alakult meg a cég saját angyalbefektetőkkel, majd tavaly májusban csatlakoztak a Microsoft programjához, aminek eredményeként most januárban kaptak egy tranzaktálható ajánlatot. A Microsoft piacterének köszönhetően már több országban is jelen vannak, mint például Chile vagy Szingapúr, és amellett, hogy a számlázási és egyéb adminisztrációs tevékenységektől mentesülnek, a mentorprogramban is részt vehetnek, ahol jelenleg az értékesítés kérdése áll a középpontban.
A portfoliójukat, ami szimulációs esettanulmányokat tartalmaz, amik akár egyénire is szabhatóak, vállalatok és felsőoktatási intézmények fizethetik elő saját munkavállalóik vagy hallgatóik számára, akár az üzleti tervezés vagy a pénzügyi menedzsment témában. Az e-learning módon is folytatható szimulációhoz nem szükséges oktató és akár egyénileg is elvégezhető, így mindenki a saját ütemében tud haladni. Bár vannak versenytársak, ám azok struktúrája általában fejletlenebb, így nem tudják tartani a piac növekvő igényeit.
Barathi Tamás – Blue Colibri (45:07-50:53)
A Blue Colibri App főként egy vállalati belső kommunikációs, HR adminisztrációs és oktatási platform, amit olyan vállalatoknak fejlesztettek ki, ahol nagy számban vannak olyan kollégák, akiknek nincs saját vállalati email-jük vagy laptopjuk, mint például egy logisztikai vállalatnál, boltban vagy akár hotelben, így nehéz a munkavállalókat elérni és hatékonyan informálni. 2018-ban ezt a kommunikációs szakadékot felfedezve foglalkoztak Tamásék az applikációval, pont a 2020-21-es év előtt, ami főként arról szólt, hogy hogyan tudnak online térben is bevonni kollégákat, motiválni, képezni, továbbá közösséget építeni.
Barathi Tamás, az alapító és CEO elmondja, hogy egy olyan felhő alapú szolgáltatást kínálnak, amihez a platform a vállalatra szabott (például a neve, logója és a funkciók), amit a munkavállalók a saját mobiljukra is le tudnak tölteni, így minden munkavállalót ugyanolyan platformon lehet megcélozni, lehet visszajelzést gyűjteni. Ezáltal számtalan folyamat digitalizációja megvalósítható, például: szabadságkérelem, hibabejelentés, amiket korábban csak szóban vagy papír alapon lehetett elintézni.
Maga az indulás 2019-ben történt meg, amikor az első ügyfelet meg is szerezték. A 2020-as év pedig egy olyan lökést adott nekik, ami által jelenleg több mint 80 nagyvállalati partnerük van, 8 országban és 16 nyelven nyújtanak szolgáltatást közel 60 ezer munkavállaló számára. Mivel a rendszer felhő alapon működik, így a Microsoft rendszere adott volt számukra, így kerültek be a projektbe és az online piactérre is. Versenyelőnyük abban rejlik, hogy bár számtalan modul megtalálható a szolgáltatásukban, kezdve az onboardingtól az e-learning-ig, minden területről a legfontosabb eszközöket gyűjtötték össze, így egy vállalatnak nem kell több különböző rendszert bevezetnie, elég egyet, hiszen ebben minden megtalálható, ami a hatékony működés során fontos lehet.
#Beharangozók
Ismerd meg vendégeinket!
@Berkovics Dalma
Berkovics Dalma | Microsoft for Startups
Jelenleg a Microsoft for Startups globális program hazai vezetőjeként számos nagy fejlődési potenciállal rendelkező magyar B2B fókuszú startupot segítek üzletfejlesztési és go-to-market kihívásaiban.
@Szlavik Péter
Szlavik Péter | EDUardo
Az EDUardo egy online üzleti szimulációs platform facilitált és nem facilitált online képzéshez, egyéni e-learninghez és készségfelméréshez. A tartalmat interaktív esettanulmányok formájában kínáljuk, amelyek könnyen integrálhatók a vállalatok, képzési intézmények és üzleti iskolák tanulási projektjeibe. Az EDUardo kezet nyújt az üzleti közösségünk tagjainak, hogy olyan összetartó tanulási környezetet hozzon létre, amely továbblendíti az iparágat.
@Barathi Tamás
Barathi Tamás | Blue Colibri App
Felhőalapú 100% biztonságot nyújtó multiplatformunk elérhető desktopról és mobilról is. Egyszerre képes a számítógéppel és email címmel rendelkező szellemi munkakörben dolgozó és a non-desk munkavállalók hatékony, célzott és mérhető elérésére.
@Kölkedi Krisztián
Kölkedi Krisztián | Express Innovation Agency, HSUP
Egy országos innovációs szolgáltató ügynökség vezérigazgató-helyetteseként feladatom, hogy átfogóan támogassam a teljes innovációs ökoszisztémát a legkisebb vállalkozásoktól a legérettebb fázisban lévőkig, a legváltozatosabb eszközrendszeren keresztül. Az egyetemi évek után Startup alapítóként és cégvezetőként, majd szervezetfejlesztő és senior üzletfejlesztési tanácsadóként dolgoztam. Új kihívás volt számomra a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalban folytatott munkám, ahol a Startup terület támogatása és az innovációs szolgáltatási főosztály kiépítése volt a fő feladatom, amely később a jelenlegi innovációs ügynökséggé nőtte ki magát.
A Hungarian Startup University Program (HSUP) egyik alapítójaként kiemelt feladatomnak érzem, hogy a középiskolás korosztály figyelmét felkeltsem az innováció iránt, valamint az egyetemistákat már aktívabban, összetettebb eszközrendszerrel (képzés, mentoráció, ösztöndíjak, kapcsolatrendszer, inkubáció, stb.) támogassam. Mindezekkel jelenlegi célom egy paradigmaváltás elősegítése, kezdve az utánpótlástól az országos innovációs ökoszisztémában, valamint egy olyan támogató környezet felépítése, ahol a lehető legtöbb tehetséges fiatalból, sikeres hazai vagy akár nemzetközi vállalkozó lehet az innováció segítségével.
#Kampányok
Ismerd meg az induló és már futó befektetés-célú és támogatás-célú kampányokat! Légy a sikereik részese és állj jó ügyek mellé!
Jelenleg is elérhető kampányaink:
- Sztárüzenet | A magyar szórakoztatóipar digitalizációja megkezdődött!
- TRIP | Támogasd a kampányukat! Légy Te is az Első Magyar-Nemzetközi Webszínház alapítója!
Regisztrálj elő előkészítés alatt álló kampányainkra!
*REGISZTRÁCIÓ
Kérjük, mindenképp jelezd részvételedet!