Megjelent a legnagyobb európai crowdfunding riport
Tőkeportál saját tartalom, 2024.03.05.
Szerző: Kiss Péter
A riport szerint 2023 márciusában összesen 594 platform üzemelt Európában. Ezek közül a legtöbb Németországban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban található, ami nem meglepő, hiszen ezek a legnagyobb gazdaságok a kontinensen, ha viszont az egy főre jutó platformok számát nézzük, a balti államok (Észtország, Lettország, Litvánia) állnak az élen, ahol nagyon fejlettnek mondható a startup ökoszisztéma.
Modellek tekintetében (a négy alapmodell, azaz részvény-, kölcsön-, termék- és támogatáscélú) a kölcsöncélú platformok bonyolították a legnagyobb forgalmat és ez a modell mutatta a legnagyobb növekedést is. A megkérdezett platformok 2021-ben 19 millió EUR, 2022-ben pedig 24 millió EUR fogalmat bonyolítottak, ezzel magasan megelőzve a többi modellt mind növekedés, mind pedig volumen tekintetében. A válaszoló platformok 60%-a csak egy modellt kínál, míg 25% kettőt, 10% hármat, és 4% négyet.
A közösségi finanszírozási szolgáltatók gyakran együttműködnek hagyományos pénzügyi szereplőkkel. Az ilyen együttműködésekben résztvevő platformok aránya kiemelkedően magas, 68,6%-os a részvénycélú platformok esetében, elsősorban lead cserék és stratégiai partnerségek formájában. Az összefüggés azt is mutatja, hogy minél nagyobb volumenű egy platform, annál szorosabb és sokrétűbb az együttműködése a hagyományos pénzintézetekkel.
Együttműködési típusok megoszlása a részvénycélú platformok esetében
Forrás: Crowdspace.com (European Crowdfunding Market Report 2023)
Nemzetközi szinten a platformok több mint 82%-a csak egy országban működik, ilyen típusú platformok a legnagyobb arányban Dél-Európában vannak, míg a legjelentősebb határon átnyúló aktivitás Kelet-Európában található. A kölcsöncélú platformok nemzetközi volumene 2022-ben 12% volt, míg a részvénycélú platformoknál ez az arány több mint kétszeresére, 5,4%-ra nőtt a 2021-es 2,3%-hoz képest, köszönhetően az ECSPR szabályózásnak. Észak-Európában a legtöbb, Dél-Európában a legkevesebb platform üzemel.
Az évente újonnan létrejövő platformok száma jelentős csökkenést mutat, ami a piac érettebb fázisba lépésére utal. Érdekes megfigyelni, hogy a platformok kora és az általuk bonyolított forgalom között nincs jelentős összefüggés, ami azt mutatja, hogy a korai platformok előnye nem jelentős és a frissebb indulók is tudnak piacot találni. Ezzel együtt, ahogy a piac érettebb fázisba lép, sok megkérdezett gondolja úgy, hogy fel fognak gyorsulni az akvizíciók. Eddig csak a platformok kis százaléka vett részt M&A-kben (egyesülés és felvásárlás), azonban a részvénycélú platformok 42%-a, és a kölcsöncélú platformok 53%-a jelezte, hogy várhatóan a következő években részt vesznek ilyen tranzakciókban.
A kampányokról és kampánygazdákról
A részvénycélú közösségi finanszírozásban 2021-ről 2022-re 43,1%-kal nőtt a sikeres kampányok száma. A kutatók szerint ehhez a növekedéshez jelentősen hozzájárult a piac jogi szabályozásának fejlődése, vagyis az ECSPR rendelet hatályba lépése. Platformok szerinti felbontásban mindkét évben 79,5%-át adták az 1 év alatt 0 és 50 közötti kampányt lefolytató platformok az összes részvénycélú platformnak. Pozitív fejlemény, hogy a 101 és 200 közötti kampányokat lefolytatók aránya 3,8%-ról 6,4%-ra, az 500-nál több kampányt folytatók aránya pedig 5,1%-ról 6,4%-ra nőtt. Mindeközben viszont az 51 és 100 közöttiek aránya 10,3%-ról 5,1%-ra csökkent. Ezekből arra lehet következtetni, hogy a már közepes méretű platformok jelentős részének sikerült még nagyobbra nőnie, de a kisebb platformok nem voltak képesek közepes méretűvé válni.
A kutatás a közösségi finanszírozási platformok rendkívül fontos, kampányszűrő szerepéről is említést tesz, ami mind a befektetőket, mind a finanszírozást kereső cégeket védi. 2022-ben az európai részvénycélú platformok a kampányra jelentkezők mindössze 9,7%-ának hagyták jóvá a platformjukon való kampányindítást, viszont ezek közül 92,6%-nak sikerült is sikeresen lezárniuk a kampányt.
A kampánygazdák 2022-es életkor szerinti megoszlásának regionális összehasonlításából megfigyelhető, hogy amíg Nyugat-Európában és Dél-Európában a 46 és 55 év közötti korosztály dominál 74 és 98,8%-os arányban, addig Észak-Európában és Kelet-Európában ebben a korosztályban egyáltalán nem találunk kampánygazdákat. Ebben a két régióban a 36 és 45 év közötti korosztály van többségben, sőt a statisztika szerint Kelet-Európában kizárólag ez a korosztály indít kampányokat.
Nemek szerinti megoszlás tekintetében Kelet-Európában és Észak-Európában egyaránt 20%-os a nők aránya a kampánygazdák között, míg ez az arány Nyugat-Európában 32% és Dél-Európában mindössze 3,5% volt. A kutatás egy gyenge, de statisztikailag szignifikáns pozitív kapcsolatot is kimutatott a platform női kampánygazdáinak aránya és a platformon összegyűjtött finanszírozás összege között.
A befektetőkről
A sikeres kampányok számának növekedése mellet elsőre talán meglepőnek tűnhet a befektetők számának 18,7%-os csökkenése a részvénycélú közösségi finanszírozásban. Mivel mindeközben a finanszírozási volumen 2021-es 14,9-ről 15,6 millió EUR-ra nőtt 2022-re, európai átlagban az egy befektetőre jutó befektetési volumen növekedése figyelhető meg.
Ha az egy platformon befektetők számát vizsgáljuk, látható, hogy 2021-ben és 2022-ben az összes platformból rendre 64,5% és 59,7% 500-nál kevesebb befektetővel rendelkezett, ami jól egybevág a kevés kampányt folytató platformok magas számával.
Befektetői életkor-csoportok megoszlása régiónként a részvénycélú modellben 2022
Forrás: Crowdspace.com (European Crowdfunding Market Report 2023)
Befektetői oldalon az életkor szerinti megoszlás erős különbségeket mutat a régiók között. Kelet-Európában 2021-ben 88,9% és 11,1%-os arányban oszlottak meg a befektetők a 36-45 és a 46-55 éves korosztály között, de ez az arány 2022-ra még jobban eltolódott az előbbi csoport felé, akik ekkor már 97%-át képviselték a teljes mintának. Kiemelendő, hogy amíg Kelet-Európában a 26 és 35 év közötti korosztály nem jelent meg a részvénycélú közösségi finanszírozásba befektetők között, addig ez a korcsoport Nyugat- Dél- és Észak-Európában rendre 13,7, 26,2 és 73%-os arányt képviselt 2022-ben.
A nemek szerinti megoszlás mind a 4 vizsgált régióan nagyon hasonló képet mutat: A részvészcélú közösségi finanszírozásba befektető nők aránya Észak-Európában volt a legmagasabb, 26,7% és Dél-Európában a legalacsonyabb, 18,1%, Kelet -Európában pedig 21,6%-os értéket ért el. A nők alacsonyabb részvétele leginkább az átlagosan alacsonyabb kockázatviselési hajlandósággal magyarázható.
A közösségi finanszírozásban használt technológiáról
A platformok számára az üzletmenet és a jövőbeli fejlesztési lehetőségek szempontjából egy kulcskérdés, hogy magát befektetési platformot milyen módon hozzák létre. Európában a részvénycélú platformok 60%-át saját házon belüli fejlesztéssel hozták létre, 22% kiszervezte a fejlesztést harmadik félnek, 16% SaaS megoldással hozta létre a platformot, amit más néven white label-nek is neveznek, és mindössze 2% vásárolt teljesen kész szoftvert.
A platformok a különböző plusz feature-ök segítségével is differenciálják magukat a többi platformtól. A kutatás alapján például a megkérdezett részvénycélú platformok 22%-a működtet másodlagos kereskedési lehetőséget a platformján és 26% tervezi az bevezetni. Ezen kívül, 16% már biztosít automatizált befektetési lehetőséget (auto-investing) 26% pedig tervezi bevezetni, valamint a platformok 32%-án létezik ajánlási (referral) rendszer, és 12%-uk tervez ilyen megoldást.
A hatékonyabb működés érdekében a platformok igyekeznek a különböző operatív műveleteket részben vagy egészben automatizálni. A megkérdezések alapján a platformok a következő folyamatokban alkalmaznának legszívesebben automatizációt:
- Fizetési tranzakciók feldolgozása
- Hitelminősítés (kölcsöncélú finanszírozásnál)
- Hitelkockázat mérése (kölcsöncélú finanszírozásnál)
- Vállalatértékelés
- Átvilágítás
- Ügyfélvalidáció (KYC)
- Adatelemzés és riportálás