#TŐKEPORTÁL PODCAST
Schuszter Péter a crowdfunding és a tőzsde kapcsolatáról, továbbá a befektetői kapcsolattartás fontosságáról | Kanapé Pitch vol 67 | Tőkeportál Podcast
A Tőkeportál Kanapé Podcast sorozatának 67. kiadásában Schuszter Péter, az Univerz Invest egyik vezetője volt újra vendégünk. Szeles Nórával beszélgetett a crowdfunding és a tőzsde kapcsolatáról, továbbá a befektetői kapcsolattartás fontosságáról! Az Univerzen kívül szó esett a startup ökoszisztémáról és személyes életútjáról is.
1993-ban Providencia (később Generali) biztosítóhoz jelentkezett befektetési vezetőnek, pedig akkoriban még nem volt sok köze a befektetésekhez – de akkoriban, „aki beszélt angolul vagy németül, tudta azt, hogy mi az, hogy kötvény vagy részvény, az könnyen talált magának állást a területen”. Tartós döntésnek bizonyult: ezt követően 25 évig ott dolgozott, felépítette a Generali Alapkezelőt, amely komoly növekedést ért el az irányítása alatt: a kezelt vagyon a kezdeti 3 milliárd Ft-ról meghaladta az 500 milliárdot. A Generalitól végül 2018 végén távozott, a multikörnyezet okozta burn out következményeként.
Ez idő alatt rengeteg külső megbízatása volt, például benne volt a Tőzsde igazgatótanácsában, miután az átalakult részvénytársasággá, ahol a befektetői oldalt képviselte, de hosszú ideig volt a BAMOSZ elnökségének a tagja.
A Generali után kezdetben egy hazai alapkezelő vezérigazgatója, majd egy brókercég, privátbank második embere volt. Ott kezdtek el tőzsdei bevezetésekkel foglalkozni. Ekkor kezdődött a Tőkeportállal a közös együttműködés is, mert Péter szerint is a crowdfunding a BÉT Xtend piacának az előszobája is lehet.
A tavaly év végét már saját cégükben, az Univerz Investben ünnepelték Zakár Tivadarral. Megszerezték a NOMAD (Nominated Adviser) státuszt, azaz kijelölt tanácsadóvá váltak, amelynek köszönhetően Xtend bevezetéseket tudnak csinálni. Tivadarral régóta ismerik egymást. Tivadar komoly tudományos háttérrel rendelkező, jól képzett befektetési szakember, egyetemen oktatott cégértékelést és befektetési ismereteket Gyöngyösön és a Corvinuson, emellett kereskedett amerikai részvényekkel, majd portfólió menedzser lett. Tivadar hihetetlenül felkészült befektetési szakember, tavaly a Haszon magazin befektetési játékának a győztese volt.
Korábbi tőzsdei bevezetések fűződnek a nevükhöz. A Chameleon Smart Home, a ViVetech informatikai cég és a Navigator Investments, mind sikeresek voltak. A Chameleon még startup volt a tőzsdei bevezetés elindításakor, de már kinőtte magát. Az elmúlt években sok BÉT Xtend bevezetés volt, és jelenleg is nagy érdeklődést látnak a cégek részéről a tőzsdei bevezetéssel kapcsolatban.
Magukat a befektetési kapcsolattartás specialistáiként hirdetik (Investor Relationships). Péter szerint az különbözteti meg őket a többi piaci szereplőtől, akik befektetési kapcsolattartással foglalkoznak, hogy mások vagy PR vagy jogi megközelítést alkalmaznak, míg ők a befektetőkkel való kommunikációt helyezik előtérbe: lefordítják a cég menedzsmentjének üzeneteit a befektetők felé, és a befektetők kérdéseit közvetítik a menedzsment felé. Ennek rendkívül fontos szerepe van egy nyilvános társaság esetében például akkor, ha a tulajdonosok részvényt akarnak eladni, akkor kell valaki, aki megtalálja a befektetőket, akik megvennék a részvényeket, vagy ha jó vagy rossz hírek jönnek ki, azt hogyan kell kommunikálni, illetve probléma esetén hogyan kell a válságkommunikációt rendezni. Fontos, hogy a kommunikációt nem ad-hoc jelleggel kell folytatni, hanem folyamatosan építeni kell, és ez különbözik a PR-tól, hiszen a PR-ban rengeteg olyan ötlet van, ami nem a befektetői kommunikációhoz tartozik.
Erre jó példa külföldről a nagy szereplők közül az Apple vagy a Tesla: amikor Elon Musk kiáll és egy hiteles beszédet mond a befektetőknek, amögött rengeteg háttérmunka van, és ennek külföldön komoly gyakorlata van. Elemzések azt mutatják, hogy a jó befektetői kommunikáció a részvényárfolyamban is és a cég értékében is jelentős növekedést idéz elő.
A kommunikáció fontossága tekintetében a közösségi finanszírozással rokon vonásokat mutat, hiszen a crowdfunding kampányba is csak az fog befektetni, akit el tud érni a kommunikáció.
Mostanában különösen fontos a válságkommunikáció, hiszen nehéz befektetőket bevonzani a válságok hatásai és az államkötények magas hozama miatt, de Péter szerint ez előbb-utóbb véget ér, és akkor fontos lesz az, hogy az egyes cégek hogyan kommunikáltak és kommunikálnak a befektetőikkel.
Péter szerint a tőzsdei bevezetésre ideális cég az, aminek legalább 1-2 milliárd forintos árbevétele van, és egy jó sztorit tud felmutatni, például a külföldi piacot akarják meghódítani vagy új terméket akarnak bevezetni. A bevezetésnél az is nagyon hasznos lehet, ha a cégnek már volt egy sikeres közösségi finanszírozási kampánya, és az eredeti tulajdonosok mellett van közkézen lévő hányada is a cégnek. A bevezetés 1-1,5 évig tart, ennek az elején megtörténik egy nagyon részletes adóügyi, jogi és pénzügyi átvilágítás, javaslatot kapnak, hogy miket kéne megváltoztatni, többek között HR oldalon és pénzügyi oldalon, majd pedig a strukturálást kell megtervezni, és egy terjedelmes információs dokumentumot is összeállítanak. A folyamat több tízmillió forintba kerül, de számos előnye van.
Pétertől a mentorplatformon keresztül hitelesített felhasználók és kampánygazdák kérhetnek tanácsot.